Verschil tussen ERP en CRM

Inhoudsopgave

Leer hier wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen ERP en CRM.

Laten we beginnen met de betekenis van deze afkortingen. ERM staat voor Enterprise Resource Planning oftewel het efficient plannen van belangrijke middelen of werkzaamheden. De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management, wat een een strategie is om alle relaties en contacten van je bedrijf met huidige en potentiële klanten te beheren. Doordat het overzichtelijk is leidt het doorgaans tot meer klanten en meer rendement uit bestaande klanten.

Het lijkt er dus op dat ERP en CRM veel overeenkomsten vertonen, maar dienen beiden andere doelen. Zo bieden ze beiden de mogelijkheid om informatie binnen de organisatie te delen en coördineren, en geven ze tegelijkertijd het management inzicht geven in voortgang van werknemers en omzet.

Waar voor zijn een ERP of een CRM systeem bedoeld?

Zowel een ERP als een CRM systeem worden gebruikt met als doel meer omzet te behalen.

Een organisatie kan haar winst op twee manieren verhogen:
1) Het verhogen van de omzet
2) Het verlagen van de kosten

Als je deze twee als losstaande, tegengestelde processen ziet dan is het voor een organisatie logisch om deze apart van elkaar aan te vliegen:
1) Klanten en verkopen houd je bij via een CRM systeem.
2) Productiviteit van medewerkers verloopt met een ERP systeem.