Verschillen tussen imago en gewenst imago

Inhoudsopgave

Een imago is zoals andere mensen jou zien. Dit wil zeggen hoe andere mensen naar jou en naar jouw bedrijf kijken. Zijn ze heel erg positief over jou en denken ze dat je erg goed luistert naar de wensen en behoeften van hen? Dan zit het met je imago wel goed. Zijn ze wat minder positief, en klagen ze heel veel? Dan moet je toch eens gaan kijken wat er moet veranderen binnen het bedrijf om het imago weer positief te krijgen.

Het gewenste imago

Het gewenste imago is hoe je gezien wilt worden als bedrijf. Wil je laten zien dat je 100% de klant bovenaan zet dan werkt dit heel anders in de communicatie dan wanneer je gaat voor de beste kwaliteit. Elk bedrijf moet zich onderscheiden en de beste manier door dit te doen is voor jezelf een gewenst imago creëren. Schrijf hierin op wat jij het belangrijkst vindt hoe jouw bedrijf handelt.

Je imago verbeteren

Wil je jouw imago verbeteren? Dit kan op veel verschillende manieren. Allereerst kun je iets veranderen in de bedrijfsvoering. Lukt het niet om altijd voor je klanten klaar te staan? Dan kun je er, mocht het budget het toelaten, iemand extra voor aannemen. Iemand die met de klanten communiceert terwijl jij zorgt dat de producten of de diensten op de plaats van bestemming komen.

Een andere manier om beter over te komen is door het laten zien van een boodschap aan je klanten. Dit kan de visie of missie van je bedrijf zijn, maar ook een leus of een slogan van je bedrijf. Deze kun je op meerdere plaatsen laten zien. Zoals in het gebouw waar je werkt, aan de buitenkant van het gebouw, maar ook op de werkkleding bedrukken die je draagt. Doordat mensen je slogan zien zullen ze eerder op de tekst letten en op wat jij er daadwerkelijk van maakt. Hierdoor breng je het imago en het gewenst imago een stukje dichter bij elkaar.