Verschil tussen offline en online promotie

Inhoudsopgave

Er zijn grote verschillen tussen de promotie online en offline. Zo benader je klanten online toch heel anders dan offline. Dit omdat je niet aan de lichaamstaal van de online gebruiker kunt aflezen of hij of zij iets mist of juist alles teveel vindt. Hier een aantal dingen waar je op moet letten bij het opzetten van de juiste promotiekanalen voor jouw bedrijf.

In contact komen met de klant

In de offlinewereld is het een stuk makkelijker on mensen uit je buurt te bereiken dan online. Doordat er je offline de mensen ziet en aan kunt spreken op hun wensen en behoeft. Verder kun je gebruik maken van promotiematerialen die je in je handen kunt beetpakken zoals een flyer of een folder door de deur. Online zijn deze aspecten anders geregeld. Je kunt je klanten die zich hebben ingeschreven wel bereiken met een e-mail met jouw digitale folder erin, maar je kunt niet de mensen die dit niet hebben ingevuld bereiken.

Banners en vlaggen

Offline kun je makkelijk een banner of een vlag en een logo laten zien. Een banner kun je voor de deur zetten en een logo op het raam te plakken. Ook kun je ervoor kiezen om een vlag te laten maken voor je bedrijf en deze aan een vlaggenmast in de tuin op te hangen. Online kun je jouw bedrijf plaatsen in verschillende banners op sites. Ook is het mogelijk om via google shopping te werken. In Google Maps is er ook een functie om je bedrijf te benoemen.

Concurrentie uit de rest van de wereld

Doordat je in jouw gemeente of stad waarschijnlijk een select groepje concurrenten hebt is het nog wel te doen om hiertegen op te boksen. Echter online speel je op zoektermen ook tegen grote concurrenten uit het land. Deze hebben meer geld te besteden aan online marketing en zullen het jouw site toch flink lastig maken om vindbaar te zijn in Google.