Verschillen tussen SEO en SEA

In elke online marketingomgeving worden termen als SEA en SEO regelmatig gebruikt. Voor ervaren marketeers en professionals is het uit elkaar houden van deze vormen van SEM, nog zo’n term, geen enkel probleem. Echter is het voor de rest van de samenleving vaak lastig helder te krijgen wat deze woorden betekenen. In deze blog leggen wij de twee verschillende vormen van Search Engine Marketing uit, zodat ook jij begrijpt wat het verschil is en hoe je het inzet.

Allereerst, wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation. In het Nederlands wordt dit ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO is het proces van het optimaliseren van een website, zodat zoekmachines, zoals Google, de website hoger laten scoren in de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de resultaten in een zoekmachine die scoren op de relevantie van een bepaalde zoekterm. De resultaten vormen de link naar een relevante pagina op websites die goed scoren op het gezochte woord.

De resultaten die je met SEO bereikt zijn onbetaald. Dat wil echter niet zeggen dat zoekmachineoptimalisatie gratis is. Om hoge posities in Google te behalen kun je online marketeers in de arm nemen. Met handige trucjes kun je jouw website optimaliseren, zodat Google hem beter kan indexeren en relevanter vindt. Vanwege de grootte van het internet is dit een langdurig proces dat toewijding en geduld vereist. Resultaten zijn immers niet op één dag opgebouwd. Toch is het zeker de moeite waard: hoe relevanter en betrouwbaarder jouw website is, hoe hoger je zal scoren in Google en hoe meer mensen jouw website weten te vinden.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn advertenties waarbij je betaald per klik. Je bouwt namelijk in Google Ads een advertentie, die in het netwerk van Google zichtbaar wordt. Echter betaal je pas wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Daarom worden deze ads ook wel CPC (cost-per-click) genoemd. Het verschil tussen SEA en SEO is dan ook dat de kliks bij SEA betaald zijn en bij SEO gratis. SEA is enkel zichtbaar zolang je de advertenties laat doorlopen en hiervoor betaald. Betaal je niet meer? Dan zul je ook niets meer merken van de voordelen van SEA.

Advertenties uit SEA kunnen worden weergegeven boven de organische resultaten in Google. Daarnaast kunnen deze advertenties ook visueel gemaakt worden, bijvoorbeeld met video of afbeeldingen. Hierdoor is jouw advertentie, nu een display-ad, veel breder inzetbaar. Doordat SEA op de korte termijn veel bezoekers kan werven, is het bijzonder geschikt voor aanbiedingen en retargeting.

De verschillen tussen SEO en SEA

SEA kan met weinig inspanning in korte tijd veel verkeer naar jouw website leiden. Echter betaal je per klik. Dit verschilt aanzienlijk van SEO, waarbij het soms maanden duurt voordat Google jouw optimalisatie-inspanningen erkent en jouw site hoog in de organische resultaten rangschikt. Echter betaal je niet per klik aan Google. Om echter hoge resultaten te behalen zul je wel rekening moeten houden met de kosten van een SEO specialist.

De ROI op de lange termijn voor correct geïmplementeerde SEO is veel groter dan SEA, aangezien gebruikers over het algemeen veel meer vertrouwen in organische resultaten dan in advertentieresultaten. Het winstpotentieel op korte termijn van SEA is echter uitstekend wanneer je een snelle boost in het verkeer naar jouw website nodig hebt.