Verschil tussen elektrische laadpalen

Bij een elektrisch voertuig, zoals een elektrische auto, is het opladen van de accu een belangrijk aandachtspunt. Zonder een volle accu kom je immers niet ver en je wilt er wel op kunnen vertrouwen dat je ten alle tijden genoeg bereik haalt uit je accu.

Verschillen tussen de drie hoofdtypen elektrische laadpalen:

Er zijn drie hoofdtypen EV-laden: snel, snel en langzaam. Deze vertegenwoordigen de vermogensuitgangen, en dus de laadsnelheden, die beschikbaar zijn om EV’s op te laden. Merk op dat vermogen wordt uitgedrukt in kilowatt (kW). Afhankelijk van je auto, wensen en budget kies je een van onderstaande varianten als laadpaal voor je Tesla of andere elektrische auto.

Snelladers zijn een van de twee typen – AC of DC [wisselstroom of gelijkstroom]. Huidige Rapid AC-laders hebben een vermogen van 43 kW, terwijl de meeste Rapid DC-eenheden ten minste 50 kW hebben. Beide laden het overgrote deel van de EV’s op tot 80% in ongeveer 30-60 minuten (afhankelijk van de capaciteit van de batterij). Tesla Superchargers zijn ook Rapid DC en laden ongeveer 120 kW. Rapid AC-apparaten gebruiken een tethered Type 2-connector en Rapid DC-opladers zijn uitgerust met een CCS, CHAdeMO of Tesla Type 2.

Snelle laadpalen zijn onder meer laders met een vermogen van 7 kW tot 22 kW, die doorgaans een EV binnen 3-4 uur volledig opladen. Gemeenschappelijke snelkoppelingen zijn een vastgemaakte Type 1 of een Type 2-aansluiting (via een verbindingskabel die bij het voertuig wordt geleverd).

Langzame eenheden (tot 3 kW) kunnen het best worden gebruikt voor opladen gedurende de nacht en duren meestal tussen 6 en 12 uur voor een pure EV, of 2-4 uur voor een PHEV. EV’s laden op langzame apparaten met behulp van een kabel die het voertuig verbindt met een 3-pins of Type 2-aansluiting.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *