Inhoudsopgave
Misschien weet u al dat er een verschil is tussen zomerbanden en winterbanden, maar wat is het verschil? De twee belangrijkste verschillen zijn het profiel en de rubbersamenstelling. Deze twee verschillen hebben invloed op de remweg, het rolgeluid van de banden en de rolweerstand. We hebben vijf verschillen voor u op een rijtje gezet.
Het bandenprofiel
Het duidelijke verschil tussen zomer- en winterbanden is de inkeping in de profielblokken van de winterbanden: de lamellen.
De lamellen van de winterbanden zorgen voor grip tijdens het remmen en accelereren. Tijdens het rijden wordt het profiel vervormd en fungeert de lamel als een soort “klauw” op de weg. De meeste lamellen zijn dwars op de winterbanden geplaatst om extra grip te creëren tijdens accelereren en remmen. Om de buiging te stabiliseren wordt het lemmet verticaal geplaatst en wordt er een gekarteld lemmet gebruikt.
Hoe werkt de lamel?
De profielblokken zijn gemakkelijk te verplaatsen door de lamellen in het winterbandprofiel. Er vormen zich moeiteloos vier contactpunten op de weg al bij een lage snelheid. Bij het profiel van zomerbanden moet veel kracht worden uitgeoefend om de loopvlakblokken te vervormen. Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op de weg.
Rubbersamenstelling
Ook de rubbersamenstelling van zomer- en winterbanden is anders. Het loopvlak van een winterband is het deel van de band dat in contact komt met het wegdek, en de rubbersamenstelling kan zelfs bij lage temperaturen de flexibiliteit behouden. Hierdoor zijn de contourblokken gemakkelijker te vervormen en krijgen ze meer grip.
Het rubber van zomerbanden is bij temperatuur nul moeilijk te vervormen, terwijl het rubber van winterbanden flexibel blijft.
Rubber op de weg: zo creëer je grip
De grip van een band is afhankelijk van twee factoren: de hechting van het rubber op de weg en de vervorming van het rubber op oneffenheden.
Het verlijmen van rubber op het wegdek zorgt voor ongeveer 75% grip op droog wegdek. Je kunt je voorstellen dat het bij nat weer belangrijker is om het rubber aan de hobbels op de weg vast te klemmen. Wanneer er een klein laagje water op de weg ligt, zal de grip snel afnemen. Vergelijk dit met wanneer u tape op een vochtige ruit wilt plakken.
Wilt u graag meer informatie over theoretische of praktische aspecten met betrekking tot autorijden? Dan is rijschool Waalwijk de perfecte kandidaat om jou verder te helpen.