Verschil tussen dromen en voorgevoelige dromen

Inhoudsopgave

Het rijk van dromen heeft de mens altijd geïntrigeerd. Zeer oude teksten uit vele beschavingen getuigen van het hardnekkige geloof in het bestaan ​​van een waarzeggende kracht tijdens de slaap. Voortdurend vertelt de Bijbel over goddelijke openbaringen die door dromen tot het punt komen dat het niet aarzelt om tot God te zeggen: “Als er onder u een profeet is, is het in visie dat ik mij aan hem openbaar, het is in een droom dat ik met hem praat ”.

Deuteronomium beveelt echter op hun hoede te zijn voor de valse profeet: “Als er een profeet of dromer opstaat, zult u niet luisteren naar de woorden van deze profeet, noch naar de dromen van deze dromer”. Jeremia wijdt er ook een boekje aan, en hij komt op dit onderwerp terug: “Want zo zegt Jahweh: Laat u niet verleiden door uw profeten die in uw midden zijn, noch door uw waarzeggers, en luister niet naar de dromen die u hebt geven. Het is verkeerd dat zij in mijn naam tot u profeteren; ik heb ze niet gezonden, zegt Jahweh. ”

In het Nieuwe Testament daarentegen lijken dromen bij de eerste lezing geen geweldige plaats te hebben. Ze komen alleen voor in het evangelie van Matteüs en de Handelingen van de Apostelen. Maar dit zou een beetje een snelle interpretatie kunnen zijn met betrekking tot de gebeurtenissen waarin ze voorkomen. In het evangelie van Matteüs gaat de geboorte van Jezus gepaard met dromen. In een droom leert Joseph dat Maria zwanger is en dat het kind een goddelijke conceptie heeft.

Hij wordt gewaarschuwd voor de gevaren die hen bedreigen en wordt begeleid om eraan te ontsnappen. Door op hun dromen te vertrouwen, zullen magiërs de geboorteplaats vinden van de babygod die ze aanbidden. Aan de andere kant zal Pilatus niet luisteren naar de droom van zijn vrouw die hem waarschuwt voor de onschuld van Jezus die hij aan de kruisiging zal overhandigen. In de Handelingen van de Apostelen moedigen dromen Paulus aan om te spreken, naar Macedonië te gaan en in Rome te getuigen.

Het fenomeen dromen en dromen verdween niet met de Heilige Schrift.

Historisch gezien met betrekking tot de classificatie en verschillende soorten dromen, onderscheidt Sint Gregorius de Grote, paus in 590, drie hoofdtypen dromen: die te wijten aan voedsel en honger, die gestuurd door demonen en die van goddelijke oorsprong . Na hem worden alleen dromen van goddelijke oorsprong getolereerd. Oneiromantie (de wetenschap die dromen bestudeert) wordt inderdaad een verboden praktijk.

De droom

De droom vindt plaats, wanneer we tijdens het slapen dezelfde pijn van geest of lichaam ervaren, en dezelfde zorgen over onze sociale positie, als die we ervaren hebben wakker te zijn. De geest is geagiteerd door de minnaar die geniet van of wordt beroofd van de aanwezigheid van het geliefde object; het is ook het geval bij iemand die, uit vrees voor de valkuilen of de macht van een vijand, zich voorstelt hem onverwacht te ontmoeten, of aan zijn achtervolging zal ontsnappen.

Het lichaam is geagiteerd bij de mens die teveel wijn of vast voedsel heeft gemaakt; hij denkt dat hij stikt of een last kwijtraakt: hij die daarentegen honger of dorst heeft gevoeld, stelt zich voor dat hij verlangt, dat hij zoekt en zelfs dat hij de middelen vindt om te voldoen zijn behoeften. Met betrekking tot fortuin, hebben we eer, waardigheid verlangd, of zijn we bang geweest ze te verliezen; we dromen dat onze hoop of angsten worden gerealiseerd.

De visie

De visie vindt plaats wanneer de mensen of dingen die we later daadwerkelijk zullen zien, zich aan ons presenteren zoals ze dan zullen zijn.

Ik heb een vriend die op reis is en waar ik nog niet op wacht; een visioen biedt mij het rendement. Als ik wakker word, ga ik hem ontmoeten en vallen we in elkaars armen. Het lijkt mij dat ik een aanbetaling heb gekregen; en de dag schijnt amper, wanneer de persoon die ik zag terwijl ik sliep, mij komt vragen om bewaarder te zijn van een geldbedrag dat ze onder de bescherming van mijn loyaliteit plaatst.

De voorgevoelige droom

De eigenlijke droom communiceert ons alleen in een figuurlijke stijl, en zo vol onduidelijkheden, dat ze de hulp van interpretatie vereist. We zullen de effecten niet definiëren, omdat er niemand is die ze niet kent.

Dit geslacht is onderverdeeld in vijf soorten; want een droom kan ons eigen zijn, of vreemd, of gemeenschappelijk met anderen; het kan openbare aangelegenheden of de universaliteit van de dingen betreffen. In het eerste geval is de denker een agent of een patiënt; in het tweede geval denkt hij een ander te zien die een van deze twee rollen voor hem vervult; in het derde lijkt het hem dat anderen zijn situatie delen.

Een voorgevoelige droom betreft openbare aangelegenheden, wanneer een stad, zijn pleinen, zijn markt, zijn straten, zijn theater of dergelijke andere delen van zijn terrein of territorium ons het toneel lijken te zijn van een ongewone gebeurtenis of bevredigend. Het heeft een algemeen karakter, wanneer de hemel van vast, de zon, de maan of andere hemellichamen, evenals onze aardbol, het nadenkende, op elk punt, objecten aanbieden die nieuw voor hem zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *