Inhoudsopgave
Als je spullen online wilt gaan verkopen dan heb je vast en zeker wel eens van een EAN barcode of een UPC barcode gehoord. Deze codes heb je nodig om een product te kunnen verkopen via bijvoorbeeld Google shopping. Er bestaat een EAN code google shopping en UPC code google shopping, maar welke moet je nu eigenlijk hebben voor jouw bedrijfje en wat is het verschil tussen de twee.
UPC-code en EAN-code
UPC-A barcodes zijn een deelverzameling van EAN-13 barcodes. Als een EAN-13 nummer begint met een 0, dan komen de streepjescodes van een UPC-A en een EAN-13 overeen. Echter staat er dan voor de UPC-A code geen 0. Als je naar het uiterlijk kijkt dan zien de barcodes er ook bijna hetzelfde uit, alleen staan de nummers onder de barcode op een andere plek. Op bijna alle verpakte producten staat een EAN-13 code. Denk daarbij aan een pakje boter of een pak koekjes.
Kleinere verpakkingen
Als de verpakking kleiner is dan wordt er ook wel eens gebruik gemaakt van een EAN-8 code. Deze code heeft maar 8 cijfers en is daardoor makkelijker te gebruiken op kleine verpakkingen. Echter zitten er wel voorwaarden aan het gebruik van een EAN-8 code. Het deel van de verpakking dat gedrukt moet worden is kleiner dan 80 cm2 of het label van de verpakking moet kleiner zijn dan 40 cm2. Ook als je product de vorm van een cilinder heeft en de diameter kleiner is dan 30mm mag je een EAN-8 code gebruiken. Echter telt dit niet voor medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. Deze zullen altijd een EAN-13 code moeten gebruiken.
Wanneer kies je voor welke code?
Beide codes worden over het algemeen overal geaccepteerd. Toch zijn er nog een paar scanner die maar een van de twee codes accepteren. Als je producten gaat verkopen in Europa dan is een EAN-13 code meer dan genoeg. Wil je producten in Amerika of Canada gaan verkopen, dan is het slim om de overweging te maken om een UPC-code te gebruiken. In landen buiten Amerika en Canada wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een EAN-code dus ook hier is het slim om deze aan te schaffen.