Verschillen tussen offline en online branding

Inhoudsopgave

Branding is het bouwen aan een merk. Met deze marketingtechniek laat je klanten jouw merk beleven en creëer je herkenning. Waar vroeger bedrijven enkel te maken hadden met offline branding, is het tegenwoordig ook essentieel om bezig te zijn met online branding. Maar wat zijn de verschillen tussen offline en online branding? Lees het in dit artikel!

Offline branding: merkbeleving en herkenning

Voorbeelden van offline branding zijn werkkleding met logo, visitekaartjes, merchandise en buitenreclame. Alle producten en/of middelen die je offline inzet voor meer naamsbekendheid en merkbeleving is eigenlijk offline branding. Doordat mensen het logo van je bedrijf of andere visuele uitingen regelmatig voorbij zien komen gaan ze jouw merk herkennen. Naamsbekendheid en merkbeleving hebben een positieve invloed op de overweging intentie van de klant. Wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt, dan komt jouw merk vaker en eerder in hen op.

Online branding: Targeten en interactie

Online branding is ook een zeer effectief manier om meer naamsbekendheid te creëren. Het grote voordeel van online branding is dat je zelf de doelgroep zorgvuldig kunt uitkiezen. Je kunt hen makkelijk targeten, waardoor je onder een hele specifieke doelgroep naamsbekendheid kunt creëren. Ook kun je potentiële klanten die al eens op je website zijn geweest nog eens targeten om ze te herinneren aan jouw merk.

Een ander verschil met offline branding is dat je bij online branding interactief kunt adverteren. Zo kan je potentiële klanten triggeren om op een getoonde advertentie te klikken om vervolgens een bestelling te plaatsen of het contactformulier in te vullen. Bij online branding zijn de resultaten hiervan ook direct meetbaar. Bij offline branding is dat natuurlijk een stuk lastiger. Online branding specialist inzetten? Vraag naar de mogelijkheden bij Blue Dragon!

Offline en online branding inzetten

Als je van plan bent om een merk op de kaart te zetten, dan hoef je niet te kiezen tussen offline en online branding. Deze twee methodes voor branding vullen elkaar aan. Natuurlijk kan het voorkomen dat voor jouw niche een van de twee het meeste effectief is. Het belangrijkste bij branding is consistentie.