Inhoudsopgave
Als je start als ondernemer dan kun je natuurlijk een leuke kantoorruimte huren. Met een mooi bord met jouw logo op de gevel en een stijlvolle inrichting. Dat kantoor moet dan natuurlijk wel op een goede locatie zijn, want je wilt indruk maken op klanten, mogelijke opdrachtgevers of investeerders. De huurprijs voor zo’n kantoorruimte is meestal niet gering. Voor enkele tientallen vierkante meters betaal je vaak al een fors bedrag. En daar blijft het niet bij, want de huren gaan jaarlijks soms wel met 5 procent of meer omhoog. Je tekent voor de huur vaak een contract voor een langere periode. Overeenkomsten voor 5 of 10 jaar zijn niet ongebruikelijk. Mocht je met je bedrijf willen stoppen dan zit je soms nog jaren aan zo’n contract vast.
Werken vanuit huis
Voor verschillende beroepen is het prima mogelijk om vanuit huis te werken. Als je bijvoorbeeld zorgmedewerker bent of IT consultant dan is het heel normaal om geen bedrijfsruimte te hebben. Die heb je immers niet nodig. Er zit wel een nadeel aan een bedrijf aan huis, namelijk dat je je woonadres moet opgeven als het zakelijk postadres van je bedrijf. Bij de Kamer van Koophandel wordt dit opgenomen in het Handelsregister. Dit betekent dat je huisadres door iedereen kan worden opgezocht. Dat vinden veel mensen niet prettig en soms kan het zelfs leiden tot een risico, afhankelijk van het beroep dat je uitoefent. Je kunt ervoor kiezen om een zakelijk vestigingsadres voor je bedrijf aan te vragen bij een virtual office, via www.damoffice.nl. Dit zijn bedrijven die hun vestigingsadres beschikbaar stellen aan ondernemers. Het maakt niet uit of het om een eenmanszaak, vof, bv of stichting gaat. Als je een abonnement neemt mag je het adres van het virtual office bij de KvK doorgeven als het vestigingsadres van jouw bedrijf.
Post ontvangen via het virtual office
Als je kiest voor een abonnement bij een virtueel kantoor dan kun je op je zakelijke postadres gewoon post laten bezorgen. Deze wordt door een medewerker geopend en gescand. Je ontvangt je post digitaal per e-mail, afhankelijk van wat je afspreekt eens per week, per twee weken of minder frequent. De originelen worden in je postvak gelegd en kun je zelf ophalen, laten nasturen of je kunt ook kiezen voor vernietiging nadat je het stuk digitaal hebt ontvangen.
De flexwerkplek
Als je geen kantoor hebt dan is het alternatief dat je ‘aan de keukentafel’ werkt. Dat kan vaak prima, maar misschien heb je soms behoefte aan een rustige werkplek. Daarvoor kun je een flexplek reserveren bij het virtual office. Je hebt de beschikking over een bureau en je kunt inloggen op de snelle Wi-Fi. Hiermee kun je probleemloos videocalls plegen of grote bestanden versturen. Je kunt een bureau reserveren voor een dag in de week, meerdere dagen per week of voor een aantal dagen per maand. Daarnaast is het mogelijk om een vergaderkamer te boeken, zodat je rustig kunt overleggen met een klant of een andere zakenrelatie. Voor deze opties betaal je uiteraard een toeslag, maar het blijft hoe dan ook veel goedkoper dan eigen kantoorruimte, bekijk hier de tarieven.