Verschillen tussen adverteren op Facebook en LinkedIn

Inhoudsopgave

Het geheim van een succesvolle campagne op de sociale media zit hem niet alleen in het gebruiken van de juiste demografische informaties en trefwoorden voor het vinden van jouw publiek. Winstgevende advertenties hebben vrijwel altijd één ding met elkaar gemeen: een goede aanbieding!

Mocht je echter twijfelen aan welk platform het best past bij je marketingcampagne, dan helpen we je in dit artikel om op de hoogte te zijn van de belangrijkste verschillen tussen het adverteren op Facebook en LinkedIn. 

Publiek

Veruit het belangrijkste verschil tussen adverteren op Facebook en LinkedIn, is dat marketingcampagnes op Facebook zich voornamelijk richten op doelgroepen van een persoonlijke aard. LinkedIn staat erom bekend gebruikt te worden voor het bereiken van een professionele doelgroep. De gebruikers zijn doorgaans meer geïnteresseerd in professionele netwerken en zoeken liever advies over loopbaangerelateerde onderwerpen. 

Publiekssegmentatie

Facebook adverteren biedt andere voordelen voor publiekssegmentatie ten opzichte van LinkedIn. Je kan namelijk een groot aantal combinaties van diverse gegevens (demografie, leeftijd, geslacht, interesses etc.) gebruiken om je advertentie af te stemmen op een extreem gerichte doelgroep. Tevens kun je gebruik maken van geautomatiseerde Facebook advertenties die ervoor zorgen dat het adverteren een minder tijdrovende klus wordt. 

Kosten 

Wanneer je de kosten bekijkt voor het adverteren op beide platforms, dan zul je merken dat de ‘cost per click’ op Facebook veel goedkoper is dan op LinkedIn. In vergelijking met Facebook, betaal je op LinkedIn maar liefst 5 tot 10 keer meer voor een advertentie. Dit betekent niet per se dat het adverteren op LinkedIn te duur is. Het laat eerder zien hoe waardevol een klik kan zijn op dit zakelijke netwerk. Duurdere leads staan bekend om van een hogere kwaliteit te zijn die kunnen leiden tot betere resultaten voor je campagne. 

 

Welk platform kies je? 

Om een oordeel te vellen over welk platform het best bij je past, is het van belang om de genoemde aspecten te beoordelen op basis van je advertentie en doelgroep. Vraag jezelf dus af op welk platform je doelgroep voornamelijk actief is en waarom. LinkedIn geeft je doorgaans een betere mogelijkheid om professionals te benaderen, terwijl Facebook geschikter is voor opgelaten en ontspannen informatie die meer betrekking heeft op het privéleven van de gebruiker. Tevens kun je overwegen om beide platforms te gebruiken on de verschillen zelf in kaart te brengen. Als het nu gaat om de promotie van een webinar, een nieuwe kledinglijn of een specifieke technische oplossing voor webdesigners, advertenties op Facebook en LinkedIn kunnen een wereld van verschil maken bij het bereiken van je doelgroep! 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *