Inhoudsopgave
Wie bezig is met online boekhouden, krijgt met gemak allerlei cijfers voorgeschoteld. Dit is misschien heel gemakkelijk, maar het is wel belangrijk om deze cijfers ook goed te interpreteren. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen brutowinst en nettowinst? Een bedrijf heeft als doel om winst te maken. Dit wordt gedaan door producten of diensten aan te bieden. Er is echter wel een verschil in de soorten winst. Omdat dit ook belangrijk is voor de bedrijfsvoering, is het wel goed om te weten hoe dit precies zit. Dat is op deze plek te leren.
Wat is brutowinst?
Het is goed om eerst naar de brutowinst te kijken. Dan kijk je eerst naar de verkoop. Dit levert een bedrag op voor de ondernemer. Dit wordt ook wel de omzet genoemd. Het is dan zo dat hier de kosten voor inkoop zitten en een bedrag er bovenop. Het bedrag dat bovenop de kosten wordt gerekend, is de brutowinst. Je kan dus stellen dat de omzet minus de inkoop gelijk is aan de brutowinst. Het is alleen niet zo dat je deze hele brutowinst als ondernemer kan behouden. Dat is dan ook waar het verschil met nettowinst zit.
Wat is nettowinst?
Nu duidelijk is wat brutowinst is, is het ook goed om te bekijken wat nettowinst is. Wanneer de kosten van het verkoopbedrag zijn afgehaald, blijft er een deel over. Van dit deel moeten andere kosten af worden gehaald. Denk aan de kosten voor personeel, energie en huur. Wanneer je al deze kosten eraf haalt, blijft er opnieuw een bedrag over. Dit bedrag is de nettowinst. Je zou dus kunnen stellen dat de brutowinst minus de bedrijfskosten gelijk is aan de nettowinst. Dit is het bedrag wat je als ondernemer uiteindelijk overhoudt aan de verkoop van diensten of producten.
Goed rekenen met de winsten
Het is belangrijk om goed te leren rekenen met de winsten. Het is natuurlijk zaak om aan het eind van de werkzaamheden geld over te houden als ondernemer. Het is dus belangrijk om altijd goed inzicht te hebben in alle kosten. Je kijkt dan verder dan alleen de inkoop. Ook alle andere zaken die geld kosten om een bedrijf te runnen spelen een rol. Breng dit dus goed in kaart. Aan de hand daarvan kan je dan je verkoopprijs vaststellen zodat je eerste een brutowinst en daarna een nettowinst overhoudt. Dit kan voor elk product weer net anders zijn.