Verschil tussen marketing en reclame

Inhoudsopgave

Ontdek de verschillen tussen marketing en reclame en hoe elk verband houdt met elkaar.

Bedrijven gebruiken diverse marketing- en advertentiestrategieën om potentiële klanten te bereiken en verkopen te sluiten. Van traditionele media tot online marketing, zowel marketing en reclame lijken overal te zijn. Dit is te danken aan de effectiviteit van marketing- en reclamestrategieën bij het stimuleren van succes voor bedrijven.

Reclame of marketing?

Hoewel ze soms door elkaar worden gebruikt, zijn er eigenlijk veel verschillen tussen marketing en reclame. In wezen is marketing het proces van het identificeren van de behoeften van de klant en het bepalen hoe het beste aan die behoeften kan worden voldaan met behulp van een marketing strategie. Reclame daarentegen is het promoten van een bedrijf en zijn producten of diensten via betaalde kanalen. Met andere woorden, reclame is een onderdeel van marketing. Maar daar houden de verschillen niet op.

Marketingmethoden

Traditioneel waren marketinginspanningen gericht op vier verschillende kanalen om contact te leggen met klanten: print, post, tv en telefoon. Bedrijven zouden een of meer van deze vier kanalen kunnen gebruiken om zakelijke berichten te verzenden en hun merkinspanningen te verbeteren. Gedurende de 20e eeuw draaide de dominante marketingbenadering om gedrukte media en omroepmedia, gecombineerd met effectieve berichtgeving en reclame.

Met de opkomst van het internet en online marketing zijn er veel kansen ontstaan. Denk aan de kansen die sociale media bieden om je boodschap uit te dragen en te communiceren met potentiele klanten, webinars, YouTube, vindbaarheid in Google en adverteren op diverse platformen.  Elke stap van de customer journey, het pad dat men doorwandeld van oriëntatie tot aankoop, kan geoptimaliseerd worden voor het delen van jouw boodschap en propositie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *