Verschil tussen een online marketing bureau en een zoekmachine optimalisatie bureau

Inhoudsopgave

Wat zijn de verschillen tussen een online marketing en een zoekmachine optimalisatie bureau?

Vaak zien we full-service online marketing bureaus die hun diensten aanbieden om online meer bezoekers en omzet te behalen. Er zijn daarnaast ook zoekmachine optimalisatie bureaus die zich enkel richten op het optimaliseren van websites en hun content voor SEO. Wat zijn dan de exacte verschillen?

Waar een online marketing bureau zich richt op alle, of tenminste een groot aantal verschillende marketingdisciplines binnen online marketing, richt een SEO ofwel zoekmachine optimalisatie bureau zich puur op het organisch beter vindbaar maken van een website, door webcontent relevanter te maken, de techniek te verbeteren en de autoriteit te beïnvloeden. Een breed bureau richt zich ook op adverteren in social media, e-mail marketing en dergelijke. Er is dan minder focus om in één ding goed te worden.

Online marketing bureaus kunnen de volgende diensten aanbieden:

  • SEO (Search Engine Optimization)
  • SEA (adverteren in de zoekresultaten)
  • SMM (Social Media Marketing)
  • Content marketing zoals bloggen en video marketing
  • E-mail marketing
  • Affiliate marketing (door commissie te geven aan anderen verkoop jij meer producten)
  • CRO (conversie optimalisatie)

Vaak bieden deze online marketing agencies ook webdevelopment aan. Dat is het ontwikkelen van website, webshops en applicaties. Door de brede inzet hoef je nooit nee te zeggen tegen een potentiële klant, maar kan je nooit echt specialiseren in één vakgebied en daarmee laten dit soort bureaus veel kansen liggen die specialistische zoekmachine optimalisatie bureaus en bureaus voor andere marketingdisciplines graag oppakken.

Waarom kies je voor een zoekmachine optimalisatie bureau?

Wil je het grootst mogelijke rendement halen uit je budget en is het belangrijk dat er langdurig, duurzame posities in de natuurlijke zoekresultaten worden behaald? Dan kan je het beste kiezen voor een specialist. Zij benaderen zoekmachine optimalisatie namelijk als een vak en niet als een trucje. Er zijn duidelijke best practices en richtlijnen die gevolgd moeten worden.