Verschil tussen een warme en koude bougie 

Inhoudsopgave

Een bougie is een belangrijk onderdeel van een mengselmotor. Om precies te zijn is de bougie bij een mengselmotor weer een onderdeel van het ontstekingsmechanisme. Met een bougie maak je een elektrische vonk die vervolgens het samengeperste lucht-brandstof mengsel ontsteekt. Er zijn zowel warme en koude bougies. 

Ontstekingssysteem en mengselmotor 

Monteurs weten dit natuurlijk wel. Maar, als je nog bezig bent met rijlessen in Alkmaar of elders, zijn de termen ontstekingssysteem en mengselmotor je misschien nog niet bekend. Een ontstekingssysteem is een systeem bestaande uit een accu, bobine, stroomverdeler, onderbreker en de bougies dus. Het gehele systeem zorgt ervoor dat het samengeperste lucht-brandstof mengsel in een mengselmotor op tijd ontbrandt. 

Een mengselmotor is een specifieke verbrandingsmotor. Kenmerkend is daarbij, dat het mengen van de lucht en de brandstof plaatsvindt voor de compressie. 

Geschiedenis van de Bougie 

De geschiedenis van de bougie gaat terug naar 1860. De Belg Ettienne Lenoir vond toen een bougie uit, met een elektrische ontsteking. Toch waren er vooraf al ontwikkelingen. Zo beschreef de Italiaanse natuurkundige Volta al in 1777 hoe een mengsel van brandstof en lucht te ontsteken. Maar Lenoir gebruikte zijn elektrische bougie in zijn verbrandingsmotor, in 1860. Veelal zien mensen hem als de uitvinder van de bougie.  

Bougie schoonmaken  

De welbekende ontsteking die de bougie veroorzaakt, zorgt ervoor dat de motor gaat lopen. Als een bougie erg vies is, dan wil het niet ontsteken. Vroeger deden sommige mensen de bougie, als die vies en vet was, in de koekenpan. Door het verwarmen was het vuil en het vet makkelijker te verwijderen. 

Warm of koude bougie 

Wie rijdt op LPG heeft het misschien wel eens gehoord. Je kunt namelijk voor het monteren van bougies kiezen voor koudere bougies. Met koudere bougies kun je de verbrandingswarmte beter afvoeren. Dat kan handig zijn, want de verbrandingswarmte van LPG is hoger dan bij benzine. En het beter afvoeren van de verbrandingswarmte kan zorgen voor betere prestaties van de motor. Als bougies te koud zijn dan vervuilen ze weer sneller.  

Welke bougie moet je kiezen? 

De keuze van een warme of koude bougie hangt af van het autotype, de brandstof en de belasting van de auto. Het is vooral ook uitproberen. Het is namelijk niet altijd op voorhand te zeggen doordat het van zoveel factoren afhankelijk is. Laat het vooral door een garage doen als je zelf nog maar net met autolessen bezig bent en nog van alles over autorijden moet leren.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *