Verschil tussen PR en marketing

Inhoudsopgave

We horen je misschien al denken: is PR en marketing niet hetzelfde dan? Nee, het is niet hetzelfde. Ondanks dat ze allebei gericht zijn op zichtbaarheid, bekendheid én reputatie van je bedrijf, product of dienst, zijn er toch verschillen. PR is zelfs een ander vakgebied. Benieuwd naar wat nou precies de verschillen zijn? Wij nemen ze met je door.

Kenmerken van PR

Snap je het verschil niet zo goed? Dat is niet gek. De twee vakgebieden liggen namelijk dicht bij elkaar. Echter, marketing is veel meer sales-gericht. Het doel is vrijwel altijd verkopen. Het doel van PR is meer gericht op reputatie. Als er aan de PR gewerkt wordt, wil je dat er over hem of haar gepraat wordt. En dan natuurlijk positief! Als anderen over je praten is dat immers gratis publiciteit en dat is waar het om draait.

De voornaamste manier door te werken aan PR, is door in de media te komen. Denk hierbij aan kranten die over je schrijven of een vermelding in een tijdschrift. Ook een gastblog in een vakblad kan goed zijn voor je reputatie. Een nominatie voor een mooie prijs? Al dit valt onder gratis publiciteit en is heel waardevol. Want hoe hard jij ook mag roepen dat je goed bent in wat je doet of verkoopt, als een ander dit zegt, is het veel meer waard. Daarnaast bereik je door in de media te komen doorgaans een veel grotere doelgroep dan dat je alleen doet met het inzetten van je eigen kanalen.

Kenmerken van marketing

Bij marketing draait het om een stevige reputatie opbouwen, zodat de doelgroep kennis maakt met jouw bedrijf en uiteindelijk jouw product of dienst afneemt. Dit is bij PR niet het primaire doel. PR-experts zijn dan ook geen marketingexperts.

PR-middelen

Welke middelen kun je inzetten voor public relations? De volgende PR-middelen kun je inzetten om gratis in de media te komen:

  • Een persbericht
  • Interviewpitch
  • Gastblog
  • Inhaker
  • Combinatie van bovenstaande

Het kan lastig zijn wanneer je geen kennis hebt van dit soort middelen, om dit zelf aan te pakken. Het is dus aan te raden om hiervoor een PR bureau in te schakelen. De kosten van een PR bureau verdienen zichzelf uiteindelijk terug. Zeker als jouw bedrijf door een schandaal verlies lijdt.