Verschillen tussen Google adverteren en organisch verkeer

Inhoudsopgave

Google Ads werd gelanceerd in 2000, twee jaar na de opening van de zoekmachine. Ads functioneert als een online advertentie platform dat de adverteerder de mogelijkheid geeft om hun advertenties te kunnen weergeven op de Google zoekmachine. Dit principe wordt ook wel SEA genoemd. Bedrijven kiezen zoekwoorden om te targeten en betalen vervolgens om hun advertenties te tonen bovenaan de pagina van de desbetreffende zoekterm. Het platform werkt met een pay-per-click systeem, zo hoef je dus enkel te betalen wanneer er ook daadwerkelijk een bezoeker op je advertentie klikt.

De Google Ads-marktplaats is een soort veiling waarbij er geboden wordt op clicks. Het is niet altijd het geval dat het hoogste bod de winnende is. Zo kijkt Google ook naar de zogenaamde ‘kwaliteitsscore’ van een adverteerder om zo surfende gebruikers een goede ervaring voor te schotelen.

De voordelen van Google Ads

Google is uitgegroeid tot meer dan een bedrijf. De zoekmachine van Google heeft ondenkbaar veel gebruikers. Dat komt doordat wanneer iemand een vraag beantwoord wilt hebben, de eerste stop vaak Google is.

Heb je last van je onderrug? Google het.

Wil je weten of je supermarkt nog open is? Google het.

Het is dan ook niet onlogisch dat er dagelijks meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten worden gedaan op Google. Onder al die mensen die elke dag iets opzoeken op Google, zitten er altijd een paar tussen die een probleem hebben dat jouw bedrijf kan oplossen. En als je ze helpt het antwoord te vinden, ook wanneer het via een advertentie gaat, zullen ze eerder voor jou kiezen dan voor jouw concurrent.

Naast het enorme bereik is een ander groot voordeel van Google Ads de controle die je als adverteerder hebt. Voorbij zijn de dagen van wakker worden in het hete zweet omdat je misschien meer hebt uitgegeven dan je budget. Met Google Ads heb je de volledige controle. Je kunt het gemiddelde bedrag dat je per dag wilt uitgeven instellen en je kunt dit op elk moment wijzigen. Er kunnen een paar dagen zijn dat je een klein beetje over je budget heen gaat, maar dit wordt uitgebalanceerd door de dagen waar je er niet al je budget van de dag opmaakt.

Geld is niet het enige dat je kunt beheren: alles in Google Ads kan worden aangepast. Je schrijft en optimaliseert jouw advertentietekst zodat deze bij je bedrijf past en je kiest de zoekwoorden waarvoor je wil verschijnen. Alles kan worden gewijzigd wanneer je maar wilt. Als je een campagne wilt stoppen, kan dat met een klik op de knop.

De verschillen tussen SEO en SEA

Beide marketingvormen dienen hetzelfde doel: zoveel mogelijk bezoekers naar je website krijgen. Met SEA zijn onmiddellijk resultaten te zien, maar de keerzijde is dat deze resultaten alleen bestaan voor de periode dat je voor advertenties betaalt. Bij SEO wordt er een poging gedaan om meer bezoekers te trekken door middel van je website vriendelijker maken voor Google en gebruikers. Bij SEO zijn de resultaten niet gegarandeerd en langzaam, maar wel organisch.