Verschillen tussen offline en online marketing

Wanneer je een product of dienst onder de aandacht wilt brengen, maak je gebruik van marketing. Marketing is niet hetzelfde als reclame maken, maar het promoten van een artikel is zeker onderdeel van een goede marketingstrategie. Marketing(communicatie) is grofweg in te delen in twee categorieën: online marketing en offline marketing. Wij vertellen er in dit artikel meer over.

Offline marketing is niet gedateerd

Vroeger was het adverteren met je product op radio, televisie of op een reclamebord voldoende om op te vallen. Tegenwoordig worden er zoveel verschillende (commerciële) boodschappen op ons als consumenten afgevuurd, dat het meeste ons ontgaat. Offline marketing is echter niet gedateerd. De posters in de bushokjes hangen er niet voor niets, ze werken nog steeds. Datzelfde geldt ook voor de reclamefolders die nog wekelijks in onze brievenbussen vallen.

Offline marketing heeft nog altijd een relevante plek in de marketingmix. Offline adverteren heeft wel als groot nadeel dat het onpersoonlijke communicatie is. Het is massacommunicatie via dure media. Zendtijd inkopen voor het uitzenden van een televisiecommercial is nog altijd heel prijzig en ook landelijke postercampagnes zijn alleen voor de grote(re) bedrijven weggelegd.

Online marketing is toegankelijk

Online marketing is veel voordeliger en daardoor ook voor kleinere ondernemers toegankelijk. Technieken als zoekmachineoptimalisatie en social media zijn zelfs gratis te gebruiken. Adverteren in Google kan op basis van een dagelijks klikbudget dat je zelf instelt. Daardoor weet je zeker dat je niet meer uitgeeft dan je kunt betalen.

Een andere gerichte vorm van online adverteren is retargeting. Je bent het vast wel eens tegengekomen: persoonlijke advertenties op nieuwswebsites, zoals nu.nl of nos.nl. Vaak zijn dit advertenties van websites die je eerder hebt bezocht. Met andere woorden: de meest geïnteresseerde en gekwalificeerde bezoekers die je wilt bereiken. Een zeer gerichte vorm van adverteren dus.

Naast dat online marketing toegankelijker is voor kleine ondernemers en ingezet kan worden om laagdrempelig klanten te werven, stopt het daar niet. Uiteindelijk blijft een combinatie van offline- en online marketing zeer interessant, omdat deze elkaar versterken in de beleving van je merk.