Inhoudsopgave
Wanneer jij actief bent in de wereld van adverteren, dan zijn twee veel voorkomende begrippen advertenties en advertorials. Ondanks het feit dat het lijkt alsof deze beide hetzelfde zijn, zijn er wel degelijk verschillen tussen beide. Zo is het belangrijk dat je weet welke verschillen er zijn. Het namelijk niet in alle gevallen mogelijk en ook verstandig om één van beide voor de promotie van jouw bedrijf te gebruiken. Zo kan het zijn dat in jouw specifieke geval een advertentie beter past, dan een advertorial. Dus wil jij adverteren en wil je weten wat de verschillen zijn tussen deze beide, dan hebben wij het verder voor je uitgelicht.
Wat is een advertentie
Een advertentie is een promotie, waarbij je ook direct ziet dat het om een advertentie gaat. Een voorbeeld van een advertentie is bijvoorbeeld een bericht op Facebook of Instagram. Hier staat dan bij ‘gesponsord’. Op deze manier kun je dus direct zien dat het gaat om een advertentie. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee, maar volgens verschillende onderzoeken, blijkt dat een advertorial doorgaans vaak stukken beter werk. Waarom, dat vertellen we je hieronder.
Wat is een advertorial
Een advertorial is in principe niets meer dan een professioneel geschreven stuk tekst. Deze tekst lijkt geschreven door een onafhankelijk partij, maar is natuurlijk voorzien van zoveel mogelijk relevante informatie van een bepaald product of bepaalde dienst. Het grote voordeel aan deze manier van adverteren, is dat het lijkt alsof het echt is. Je ziet dus niet direct dat het ook een advertentie gaat. Dit heeft in veel van de gevallen het grote voordeel, dat er toch veel mensen kiezen voor een advertorial schrijven. Ben jij benieuwd of een advertorial beter bij je past dan een advertentie, dan is het goed te weten welke doelgroep jij wilt aanspreken en nog belangrijk, waar je ze kunt vinden.