Verschillen tussen payroll en salarisadministratie

Inhoudsopgave

Ga je van een eenmanszaak opeens naar een zaak met personeel? Dan heb je van alles te regelen, waaronder het salaris van je nieuwe werknemers. De begrippen payroll en salarisadministratie zal je dan ook ongetwijfeld vaker dan eens gaan tegenkomen. Je weet nog niet precies wat de termen inhouden en wat het verschil is hier tussen. Welke optie is geschikter voor jou? Je gaat het uitzoeken.

 

Payroll

Payroll is een term die wordt gebruikt wanneer de salarisadministratie wordt uitbesteed. Kies je voor payroll? Dan neemt een payrollbedrijf de salarisadministratie en het juridisch werkgeverschap van je over. Neem je iemand aan? Dan komt diegene niet direct in dienst van jouw organisatie, maar bij het payrollbedrijf. Er bestaan binnen deze vorm twee soorten, namelijk formeel en materieel. Bij formeel geef je kortgezegd alles uit handen en bij materieel geef je niet alles uit handen.

 

Salarisadministratie

Deze term houdt in dat je de werknemerskosten administreert binnen je bedrijf en het daarna uitbetaald aan je personeel. Ook komen werknemersvoordelen zoals pensioen en winstverdeling hierbij kijken, net zoals loonheffingen doorgeven aan de belastingdienst. Een ander woord hiervoor is de loonadministratie. Je kan dit zelf doen, maar je kan dit ook uitbesteden. Kies je ervoor om het uit te besteden dan kan een bedrijf als bijvoorbeeld salarisdesk Nederland je hierbij helpen.

 

Verschillen

Maar wat is nu het verschil tussen deze twee begrippen? Payroll zorgt ervoor dat je het werkgeverschap en de bijbehorende lasten kan uitbesteden aan een derde partij. Wil je dit niet en neem je zelf werknemers in dienst? Dan ben jij voor alles verantwoordelijk en doe je dus ook de salarisadministratie. Toch kun je deze ook uitbesteden. Het grote verschil tussen payroll en salarisadministratie is dus dat je bij de salarisadministratie altijd 100 procent verantwoordelijk bent en de salarissen zelf betaalt, ook al besteed je het uit. Een ander verschil is dat je de werknemers bij payroll niet zelf in dienst hebt, maar bij de salarisadministratie wel. Nog een belangrijk verschil is dat je bij payroll hogere kosten betaalt om alles te regelen dan bij de salarisadministratie, zelfs wanneer je deze uitbesteed.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *