Verschillen tussen vrienden en volgers

Eén van de grootste problemen waar startende bedrijven tegenaan lopen is marketing. Marketing maakt het verschil tussen failliet gaan, het hoofd boven water kunnen houden, of flink kunnen groeien. Vroeger was dit altijd lokaal en was je markt duidelijk. Het dorp, de mensen die langskwamen, en bijvoorbeeld zieken wanneer je een apotheek in je bezit had. Vandaag de dag zijn die mensen niet zo duidelijk zichtbaar. Je weet meestal wel wie je doelgroep is, maar ze zijn verspreid over het hele land. Om deze mensen te bereiken is het belangrijk dat je bedrijf betrouwbaar lijkt, en wil je ook social proof. Social proof is de bevestiging van klanten en niet-klanten dat je product of dienst goed is.

Vrienden en volgers gebruiken

Elke ondernemer probeert zijn of haar bestaande netwerk te gebruiken. Dit netwerk begint vaak bij vrienden en familie. Ook ondernemers zonder officieel bedrijf beginnen vaak zo, door kleine opdrachten te doen voor hun kring van kennissen. Op social media wordt hier een onderscheid gemaakt tussen vrienden en volgers. Vrienden zijn vaak meer geneigd iets voor je te doen om je te ondersteunen. Dit zijn dan ook de mensen die je echt kent. Volgers zijn de mensen die je verzamelt zonder dat je ze persoonlijk kent. De fans van je product, de mensen die organisch worden verworven door je marketing. Maar je kunt ook Instagram volgers en Facebook volgers kopen. Dit geeft je bedrijf dan een boost die op zijn minst de social proof nabootst voor deze er echt is.