Verschillen tussen dieselmotoren en benzinemotoren

Inhoudsopgave

Sinds de productie van de eerste verbrandingsmotor in 1862 heeft de motor een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Tegenwoordig zijn automotoren er in verschillende soorten en maten. Daarom heb je de bekende diesel- en benzinemotoren. In deze blog leggen we de belangrijkste verschillen uit.

Verschillen tussen de motoren

De werking van benzinemotoren en dieselmotoren is in zekere zin hetzelfde. Beide motoren gebruiken een mengsel van verbranding om energie op te wekken. Het verschil zit in het ontstekingsmechanisme. In een benzinemotor wordt de brandstof ontstoken door een bougie, terwijl de brandstof in een dieselmotor wordt ontstoken door zelfontbranding.

Kracht

Het grootste verschil tussen motoren is eigenlijk vooral de rijervaring. Dieselmotoren staan ​​bekend om hun hoge koppel, terwijl benzinemotoren gelijk staan ​​aan een hoog vermogen. Koppel is een maat voor het vermogen dat door een motor wordt geproduceerd bij een bepaald aantal omwentelingen. Door het grote koppel is het makkelijker om met dieselauto’s te rijden. Zelfs bij lage snelheden kan de dieselmotor goede rijomstandigheden blijven behouden, waardoor er minder versnellingen nodig zijn. Daarom wordt de dieselmotor vaak gebruikt als trainingsvoertuig, zoals bij Rijschool Waalwijk: het maakt het rijden gemakkelijker en ontspannener.

Benzinemotoren staan ​​erom bekend dat ze sneller kunnen accelereren. Bovendien accelereert de benzinemotor om meer vermogen te leveren. Daarom worden in de motorsport meestal benzinemotoren gebruikt.

Het verschil tussen benzinemotoren en dieselmotoren wordt echter steeds kleiner, mede door de opkomst van turbo’s, die vooral in dieselmotoren voorkomen. De turbolader zorgt voor een beter gevulde verbrandingskamer, die meer koppel en vermogen kan produceren.

Financieel

Bij het kiezen tussen twee motoren is rijervaring niet de enige overweging. De financiële status is meestal ook belangrijk. Een benzinemotor kan het goedkoper maken voor mensen die meerdere kilometers reizen. De wegenbelasting is veel lager, waardoor de maandelijkse vaste kosten worden verlaagd. De operationele efficiëntie van benzinemotoren is echter lager dan die van dieselmotoren. Daarnaast is de prijs per liter ook hoger. Het jaarlijkse break-evenpunt is ongeveer 20.000 tot 25.000 kilometer. Rijd je minder dan 20.000 kilometer per jaar, dan is benzine een betere keuze.

Dieselvoertuigen kunnen meestal langer blijven rijden dan benzineauto’s zonder te tanken, omdat het gemiddelde verbruik van dieselmotoren 1:18 is, terwijl het gemiddelde verbruik van benzinemotoren 1:13 is. Bovendien hebben dieselmotoren over het algemeen een grotere tankinhoud, wat dit bereik verder ten goede komt.

Milieubewust rijden

Dieselvoertuigen zijn luidruchtiger dan benzineauto’s. Hoewel autofabrikanten zorgen voor een betere geluidsdemping, produceert diesel nog steeds meer geluid dan benzineauto’s. Bij oude auto’s is dit verschil vooral duidelijk.

Daarnaast zijn dieselauto’s meer milieuvervuilend, waardoor je meer wegenbelasting moet betalen voor diesel. Om de uitstoot van kooldioxide te verminderen, hebben mensen de afgelopen jaren veel energie en aandacht geïnvesteerd om auto’s milieuvriendelijker te maken. Ondanks de verminderde CO2-uitstoot is de motor nog steeds erg vervuilend door het hoge aandeel stikstof en fijnstof dat auto’s uitstoten.