Verschillen tussen wielrennen en fietsen

wielrennen en fietsen

Inhoudsopgave

Schrik niet, maar in totaal hebben we in Nederland ongeveer 23,5 miljoen fietsen. 1,3 miljoen Nederlanders gaan bijvoorbeeld iedere dag met de fiets naar het werk. Hierin zie je direct het verschil tussen wielrennen en fietsen. Fietsen doe je omdat je jezelf van A naar B wilt verplaatsen, het is daarmee een vorm van transport. Dit terwijl wielrennen volledig gebruikt wordt als een sportieve activiteit.

Wel is het zo, dat je niet alleen sportief bezig kunt zijn tijdens het wielrennen. Zo verband je tijdens een uurtje fietsen al gemakkelijk 500 calorieën. Al kan dat bijvoorbeeld wel verschillend zijn, afhankelijk van de kleding die je draagt. Over dat en nog vele andere verschillen zoals bijvoorbeeld het materiaal waar de fietsen van gemaakt zijn, maar ook de vaardigheden en de kleding die je ervoor nodig hebt worden allemaal behandeld in deze blog!

Het materiaal

Carbon, een materiaal waar professionele wielrenners verliefd op zijn. Het is ontzettend licht, maar toch ook zeer sterk. Daarnaast is carbon ook gemakkelijk te vervormen, waardoor het perfect op maat gemaakt kan worden. De amateurliefhebbers zul je niet op dit materiaal zien rondfietsen, de aanschaf prijs van een carbon fiets is namelijk ontzettend hoog. Zij kiezen liever voor een aluminium fiets.

Dit materiaal is iets zwaarder, maar doordat er niet competitief mee gefietst wordt, speelt dat geen rol. Wel is het een heel stijf materiaal, elke trilling op het wegdek is goed voelbaar en ook als je valt is de kans op kromheid erg groot. Toch kiest de meerderheid voor aluminium, dit doordat het de goedkoopste vorm van een wielrenfiets is waar je echt serieus snel mee kunt gaan.

De robuuste omafiets met een stevige frame

De omafiets, vrijwel iedere Nederlander zal er op gereden hebben. Het zijn ontzettend robuuste fietsen met een stevig frame. De naam is te danken aan de zogenoemde ‘damesbocht’ die de fiets heeft, waardoor je gemakkelijk kunt opstappen. Daarnaast heeft vrijwel iedere omafiets een terugtraprem. Een vorm van remmen die alleen in Nederland wordt gebruikt, dit doordat wij een ontzettend vlak landschap hebben. Een leuke atletiek quizvraag zou bijvoorbeeld zijn: Is het handig om met een omafiets te gaan afdalen van een berg? Het antwoord hierop is simpel; nee, dat is het niet.

Extra’s voor comfort
De kans dat je tot stilstand komt met een terugtraprem is in dat geval 0,001%. Verder heeft omafallemaal extra’s die puur zijn aangebracht ter comfort, en niet voor extra snelheid. Zo is er een jasbeschermer bij het achterwiel, zodat er niets tussen de spaken kan komen. En ook heeft de omafiets, zoals vrijwel elke fiets, een gebogen stuur. Dit zodat de zithouding zo comfortabel mogelijk is. Alles is bij deze vorm van fietsen gericht op het comfort. Dat terwijl het bij de wielrenfietsen gaat om snelheid en behendigheid.

Wielren vaardigheden

Ja, de vaardigheden die je nodig hebt om te wielrennen verschillen natuurlijk ook per niveau. Maar toch heb je als amateur wielrenner zeker wel een aantal basisvaardigheden nodig. Denk bijvoorbeeld aan het fietsen in een peloton. Het vermogen om in een grote groep, zo veilig en efficiënt mogelijk te rijden is best lastig. Je moet namelijk constant rekening houden met andere wielrenners die op tien centimeter afstand van je zitten. Na enkele uren fietsen moet je concentratie op een top niveau zitten, als degene voor jou remt en jij reageert iets te langzaam, dan kan dit ervoor zorgen dat de hele groep ten val komt.

Maar daarnaast moet je ook bekwaam genoeg zijn om scherpe bochten op een hoge snelheid te kunnen nemen. Hiervoor heb je zowel balans, precisie als vertrouwen nodig. Dit zijn allemaal vaardigheden, die totaal niet belangrijk zijn voor de normale dagelijkse fietser.

Kleding voor het fietsen

Snelheid, een terugkomend fenomeen als het gaat om wielrennen. Ook de kleding moet hier zo goed mogelijk op worden aangepast. Alles is namelijk zo strak en aerodynamisch mogelijk gemaakt, dit om zo min mogelijk luchtweerstand te krijgen waardoor er gereden kan worden op de hoogst mogelijke snelheid. Wel worden voor de kledingstukken extra stukjes comfort toegebracht, zoals bijvoorbeeld zeem bij de broeken.

Doordat wielrenfietsen een ontzettend klein zadel hebben, gaat dit heel veel pijn doen na verloop van tijd. Een stukje zeem zal het zitcomfort gigantisch verbeteren. Maar ook bij de shirts wordt er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het een ademende stof is, waardoor het zweet kan worden afgevoerd en de lichaamstemperatuur niet te hoog wordt.

Voor het normale fietsen bestaat er helemaal geen speciale kleding. Mensen stappen gewoon op de fiets met hun casual kleding. Wel kunnen mensen natuurlijk hun kleding aanpassen, aan de activiteit waar ze naar toe gaan met de fiets. Denk hierbij aan langeafstandsritten of woon-werkverkeer. Hierin kan er bijvoorbeeld waterdichte regenkleding gedragen worden of reflecterende kleding ter extra zichtbaarheid in de donkere wintermaanden.

De grootste verschillen

Bij het wielrennen zijn de fietsen gebouwd met snelheid als belangrijkste reden, terwijl voor het normale fietsen het comfort juist het meest belangrijke is. Daarnaast heb je voor wielrennen enkele basisvaardigheden nodig, zoals kunnen multitasken, maar ook behendig zijn en een goede balans hebben. Verder bestaat er ook geen speciale kleding voor mensen die met de fiets naar het werk gaan. Dit terwijl wielrenners graag kleding dragen die zo aerodynamisch mogelijk is, om ook hier weer zo’n hoog mogelijke topsnelheid te kunnen bereiken. Verder is er wat betreft de prijzen – misschien wel het allerbelangrijkste voor Nederlanders – ook een groot verschil. De gemiddelde wielrenfiets, gemaakt van aluminium, kost al gauw 1500 euro. Dit terwijl een gloednieuwe omafiets zo rond de 500 euro kost.

Lees ook over de verschillen tussen elektrische fietsen!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *