Verschil tussen growth hacking en digitale marketing

Inhoudsopgave

Wat zijn de verschillen tussen growth hacking en marketing?

Waar traditionele marketing draait om de verkoop van producten en diensten van een bedrijf, kent growth hacking (groeihacken) een meer holistische aanpak. Growth hackers zijn niet alleen gericht op het verhogen van het aantal verkopen maar ook op het vinden van de meest efficiënte manier om een ​​bedrijf te laten groeien. Zeker als er sprake is van een beperkt budget.

Hoewel marketing en growth hacking zeker overeenkomsten kennen, zijn ze verre van hetzelfde. Beoefenaars kunnen sommige technieken delen, maar in werkelijkheid hebben ze fundamenteel verschillende doelen. Zowel marketeers als growth hackers werken om klanten te begrijpen, te verwerven en te behouden, maar hun perspectieven en benaderingen verschillen. Elk heeft een ander ultiem doel binnen een organisatie.

Traditionele marketeer: iemand die bepaalde goederen en diensten aan zijn doelgroep wil verkopen.
Growth hacker: “A person whose true north is growth.” – Sean Ellis (bedenker van growth hacking)

De verschillen op een rijtje

Verschil 1:

Growth hackers zijn niet alleen gericht op verkoop, ze zijn gericht op bedrijfsgroei – wat dat ook kost. Het kan creatieve marketing omvatten, maar het kan net zo gemakkelijk worden uitgebreid tot productontwikkeling en gebruikerstests.

Verschil 2:

Marketeers proberen een eindproduct te verkopen. Growth hackers helpen bij het ontwerpen van een product op basis van waar klanten om vragen. Dan komt er de technische vaardigheden.

Verschil 3:

Hoewel de meeste marketeers tegenwoordig op zijn minst enige online marketingmogelijkheden hebben, bestaat de vaardigheden van growth hackers uit online gegevensanalyse, programmering en automatisering. Maar dit is het niet, ze zullen ook ervaring hebben met A / B-testen, aangepaste bestemmingspagina’s maken, gedrag volgen en analyserapporten (de vaardigheden van een growth hacker vormen zich tot een t-vorm).

Elke competente groeihacker moet een goed begrip hebben van welke tools beschikbaar zijn en hoe deze kunnen worden gebruikt. Ze weten ook hoe ze alles wat ze doen kunnen meten en gebruiken experimenten en optimalisatiebewegingen.

Meer weten, bezoek dan growth hacking bureau Amsterdam Growth Hub.