Verschil tussen luchtrem en olie rem

Inhoudsopgave

Er zijn twee hoofdremsystemen die worden gebruikt in voertuigen. Dit zijn luchtremsystemen en olie (hydraulisch) remsystemen. Bij luchtrem wordt er gebruik gemaakt van lucht als werkmedium en bij olieremmen wordt er olie of hydraulische vloeistof als werkmedium gebruikt. Normaliter worden er voor lichte voertuigen zoals, auto’s lichte vrachtwagens etc. olie remsystemen gebruikt. Luchtremsystemen worden daarentegen gebruikt in vrachtwagens, bussen, treinen enz. De olie remsystemen kunnen problemen krijgen wanneer er lekkages ontstaan, als de remvloeistof weglekt, werken de remmen niet meer. Beide systemen worden gebruikt in de auto-industrie.

Olieremmen

Olieremmen zijn te vinden lichte voertuigen zoals personenauto’s. Deze gebruiken olie of hydraulische vloeistof om het remsysteem te bedienen. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, wordt er olie door de leidingen gepompt inde op wielen gemonteerde zuigers. Deze olie wordt vervolgens opgeslagen in een cilinder. Op basis van de gebruikte technieken kan de olie rem in tweeën worden ingedeeld. Dit zijn trommelremmen en schijfremmen. Trommelrem is een verouderde techniek, daarom zul je tegenwoordig vaker de schijfrem zien. Een schijfrem bevat een remreservoir, hoofdremcilinder, remleidingen, remklauw, remzuiger, remblok en remrotor. De hoofdcilinder wordt gebruikt om de vereiste olie, zoals lucas oil, van het reservoir naar de breuklijnen te pompen. Olie wordt via de leidingen weer toegevoerd. Daarom moeten remblokken continu worden onderhouden, omdat ze makkelijk kunnen slijten.

Luchtrem

Het luchtremsysteem heeft twee technische verschillende categorieën. Dit zijn het directe luchtsysteem en het drievoudige luchtremsysteem. Een direct luchtremsysteem gebruikt een luchtcompressor om lucht door een leiding naar het remsysteem te voeren. Een drievoudig ventielsysteem heeft drie hoofdfuncties. Deze laden, passen toe en geven vrij.

In de oplaadfase staat de lucht onder druk. Hier worden de remmen niet losgelaten totdat het systeem volledig onder druk staat met lucht. Als een systeem zijn werkdruk bereikt, zijn de remmen bevrijd en klaar voor gebruik. Luchtremmen hebben ook veel vermogen. Dit is de belangrijkste reden dat zware voertuigen zoals treinen en vrachtwagens vaak gebruikmaken van dit soort remsysteem. Er is ook een nadeel. Lucht kan onder koude omstandigheden uitbreiden. Dit betekent dat de rem kan uitvallen.

De verschillen op een rijtje

  • De luchtrem gebruikt lucht als werkmedium waarbij olie remolie of een hydraulische vloeistof gebruikt.
  • Luchtrem heeft meer vermogen dan een olie rem.
  • Luchtremsysteem wordt meestal toegepast in zwaardere voertuigen en het olieremsysteem wordt meestal gebruikt in lichtere voertuigen.
  • De olie rem kan defect raken door lekkages, maar de luchtrem niet.
  • De luchtrem laat de remblokken niet los totdat deze weer op het vereiste niveau is gebracht. De olie rem heeft geen soortgelijk systeem.
  • De luchtrem valt niet weg door lekkage.