Verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer

Er zijn verschillende manieren waardoor je verkeer naar je website of webshop kan halen. Dit kan je doen door organische verkeer te verkrijgen of via betaald verkeer. Beide manieren  kunnen heel veel verkeer naar jouw website of webshop krijgen, echter wat is het verschil en is een beter dan de ander?

Betaald verkeer

Betaald verkeer is zoals de naam al zegt verkeer waar je voor betaald. Dit kan je doen door te adverteren in Google of te adverteren via social media. Bij het adverteren in zowel Google als via social kan je op verschillende punten je focus leggen. Je kan de advertenties bijvoorbeeld instellen op aantal kliks, dan betaal je per klik. Of je adverteert op aantal weergaves, hier betaal je een x bedrag voor zoveel weergaves. Je kan de advertenties ook instellen op locatie, leeftijd en interesses om zo je doelgroep te verkrijgen. Vaak is het dan handig om met bepaalde data die je hebt je ideale klant(en) in beeld te brengen en op basis daarvan kan je advertenties maken om jouw doelgroep te bereiken.

Organisch verkeer

Organische verkeer is verkeer waar je niet voor betaald en het op een organische manier probeert te verkrijgen. Dit wordt gedaan door search engine optimization (seo) toe te passen. Bij seo zorg je ervoor dat je bepaalde zoekwoorden gebruikt die van belang zijn voor jouw website of webshop en waar mensen op zoeken als ze een bepaald onderwerp of product willen vinden. De zoekwoorden die gebruikt worden moeten dan relevant zijn voor jouw website. Als je bijvoorbeeld een fietsenwinkel hebt moet je content schrijven die op fietsen betrekking heeft. Door dit te doen kan het algoritme van Google productsoorten identificeren en kan je webshop geïndexeerd worden in de zoekresultaten.

Beste werkwijze voor adverteren in Google

Het verschilt of je er beter aan doet om organisch verkeer of betaald verkeer in te zetten. Tegenwoordig is er online haast geen markt meer waar weinig concurrenten zijn. Het is dus zaak om een eigen plek te veroveren. Een slimme werkwijze is om eerst analyses te maken om een inzicht te krijgen van de beste marktkansen en de concurrentie in beeld brengen. Door gebruik van marketingtools en dit te combineren met denkkracht en ervaring kun je de beste resultaten bereiken. Conclusie is een combinatie tussen de twee gebruiken voor optimaal resultaat.