Verschil tussen PR, marketing en communicatie

Inhoudsopgave

Wanneer je een bedrijf hebt is een online aanwezigheid tegenwoordig belangrijker dan ooit. Het grootste deel van alle bedrijven speelt zich dan ook online af. Het hebben van een goede strategie, duidelijke communicatie, een goede uitstraling en vindbaarheid speelt daarin een belangrijke rol. Je kunt daarbij de hulp van verschillende gespecialiseerde vakmensen inschakelen. Er zijn namelijk PR bureaus, marketingbureaus en communicatiebureaus die daarbij kunnen helpen. Maar wanneer schakel je welk bureau in en wat is het verschil tussen die drie bureaus? Je leest het in deze blog.

Wat doet een PR bureau?

Wat een PR bureau doet is eigenlijk heel simpel gezegd. Een PR bureau is een bureau dat je kunt inhuren voor het creëren van media-aandacht en doorlopende publiciteit. Het draait bij PR om het onderhouden van relaties tussen de organisatie en een publiek, ook wel de doelgroep genoemd. Bij deze relaties draait het vooral om onder de aandacht te komen en gratis publiciteit creëren om zo naamsbekendheid, herkenning en associaties te vormen. Voorbeelden van vormen van communicatie zijn mailing, social media, advertenties, persberichten en interviews.

Wat doet een marketingbureau?

Wat is marketingbureau doet is in een aantal onderdelen te verdelen. Deze onderdelen zijn zoekmachine adverteren, contentmarketing en zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO.) Het gezamenlijke doel van deze onderdelen is om meer bekendheid te creëren, meer leads te genereren en zo meer omzet te draaien. Een marketingbureau doet dus alles met betrekking tot online marketing en de strategieën daarvan.

Wat doet een communicatiebureau?

Een communicatiebureau helpt met elke vorm van communicatie. Dit kan zijn bij het bedenken van een strategie tot adverteren en webdesign. Vaak helpen communicatiebureaus met het bedenken en uitwerken van zowel online als offline campagnes. Een communicatiebureau doet dan ook de full service dienstverlening. Een communicatiebureau lijkt op een marketingbureau maar is toch iets anders. Een communicatiebureau geeft wel net zoals een marketingbureau een strategisch advies maar gaat daarin niet zover. Een communicatiebureau beperkt zich daarin alleen tot alle visuele communicatie rondom een merk.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *