Inhoudsopgave
In principe leert iedereen in Nederland autorijden met een handgeschakelde auto. Dit is de norm in Europa. Er zijn wel enkele rijscholen die rijlessen geven met een automatische auto. Rijlessen worden hierdoor een stuk makkelijker. In landen, zoals Amerika en Japan, leren de meeste mensen auto rijden in een automaat. Daar hebben ze de automaat al jaren geleden omarmd.
Het verschil
Bij een automaat rijden wordt de versnellingsbak automatisch bedient. Als in een automatische auto rijdt dan schakelt de auto automatisch door naar de volgende versnelling. Je hebt dus ook geen koppeling bij een automatische auto. Bij een handgeschakelde auto moet je wel zelf schakelen als dit nodig is. Er zit echter wel een schakelpook bij een automatische auto, maar deze gaat niet van 1 t/m 5 of 6. Maar je moet de schakelpook wel met behulp van de rem verschuiven als je bijvoorbeeld vooruit wil rijden (D van drive) of achteruit (R van reverse). Er zitten ook nog meerdere standen bij een automaat, zoals een stand als je de auto parkeert (P van park).
Voordelen en nadelen rijden in een automaat
Het rijden in een automaat is heel comfortabel. Vooral als je vaak in de file staat of binnendoor moet rijden. In de file hoef je dan niet steeds omhoog en terug te schakelen. Binnendoor geldt hetzelfde. Het brengt ook meer veiligheid met zich mee, je kan daardoor meer letten op de weg en minder te letten op het schakelen. Een ander voordeel is ook dat een automatische auto, zuiniger rijdt dan een handschakel. Een automatische auto is echter duurder in aanschaf dan een handgeschakelde auto. Als je lessen hebt gehad in een automaat, zoals bij rijschool Helmond of in Amsterdam, dan mag je niet zo maar rijden in een auto met versnellingsbak.
Tips rijden in automaat
Voor de eerste keer rijden in een automaat kan soms wennen zijn. Daarom zijn er een aantal tips. Laat het rempedaal niet los als de auto stil moet blijven staan. De auto gaat namelijk automatisch rijden als je de rem los laat. Als je zuiniger wilt rijden, kan je iets eerder het gas loslaten als je wilt gaan remmen. Ook is het fijn om je linkerbeen niet te gebruiken, bij een handschakel gebruik je die voor de rem. Maar bij een automaat hoef je maar één been (de rechter) te gebruiken voor de rem en het gas.