Verschillen tussen cardio en krachttraining

In de sportschool kun je over het algemeen twee dingen doen: cardio- of krachttraining. Bij zowel cardio als krachttraining verbrand je calorieën. Deze twee trainingen verschillen echter wel van elkaar.

Cardio

Cardio staat voor cardiovasculaire training en is een vorm van aerobe training. Dat wil zeggen een training met zuurstof. Het algemene doel van cardiotraining is om het uithoudingsvermogen te vergroten. Je beweegt namelijk langdurig op redelijke intensiteit. Hiermee train je over het algemeen het hart, de longen en bloedvaten. Cardiotraining verhoogt je hartslag en het doel is om de activiteit zo lang mogelijk vol te houden. Als je je hartslag constant houdt bouw je daarmee conditie op. Voorbeelden van cardio zijn oefeningen als hardlopen, zwemmen of fietsen. Dit zijn over het algemeen lichte oefeningen waarmee je uiteindelijk conditie opbouwt. Tijdens het hardlopen, zwemmen of fietsen gaat je hartslag omhoog waardoor je begint te zweten. Hierdoor verbrand je weer calorieën. Een groot voordeel van cardio is dat je het altijd en overal kan doen. Fiets naar je werk bijvoorbeeld, of ga een rondje hardlopen. In de sportschool kun je er ook voor kiezen om een groepsles cardio te volgen. Voorbeelden hiervan zijn zumba, spinnen of bodypump.

Krachttraining

Krachttraining gaat daarentegen om de spierfunctie. Er zijn meerdere vormen van krachttraining. Vaak is het doel om sterker te worden. Door middel van weerstand zet je je spieren als het ware aan het werk. Je lichaam bouwt spiermassa op. Na deze trainingen hebben je spieren ook rust en energie nodig om te kunnen herstellen. Krachttraining kun je doen met onder andere dumbells, halters en ander fitnessapparatuur, maar ook met je eigen gewicht. Naast het feit dat je spieren sterker worden door krachttraining zorgt krachttraining ook voor een verbeterde vetverbranding.

Je kunt cardio en krachttraining ook combineren. De trainingen kunnen elkaar namelijk goed aanvullen. Maar uiteindelijk blijft voeding de sleutel tot succes. Als je wilt afvallen moet je naast het trainen ook op je eten blijven letten. Om het afvallen te versnellen of om beter op je voeding te gaan letten is het mogelijk om een dieetschema te maken. Een dieetschema helpt jou in de richting van gezond eten.