Verschillen tussen Google Ads en Google Display Netwerk

Inhoudsopgave

Google heeft verschillende tools waar kleine bedrijven, maar ook grote bedrijven gebruik van kunnen maken. Veel van de marketingtools die Google aanbiedt zijn gratis te. Marketeers maken dan ook graag gebruik van deze tools. Voorbeelden van de Google marketingtools zijn Google Ads en Google Display Netwerk. Maar wat is het verschil tussen deze tools eigenlijk?

Een online advertentiecampagne is een goede manier om je website online te promoten. Je kunt een advertentiecampagne opzetten met de online advertentietool Google Ads voorheen bekend als Google AdWords. Een advertentiecampagne maken is niet heel ingewikkeld. Je schrijft de advertentietekst, kiest de zoekwoorden uit die je wil targetten, stelt een budget per dag vast en selecteert de datum waarop jij wil dat je campagne start en eindigt. Door gebruik te maken van Google Ads kun je een doelgroep bereiken op een bepaalde locatie of bepaalde termen in een Google-zoekopdracht invoeren. Google Analytics kan je helpen je doelgroep in beeld te brengen en helpt bij het ontwikkelen van een strategie voor je advertentiecampagne.

Google Display Netwerk

Met het Google Display Netwerk kun je op ander website adverteren dan alleen Google zelf. De websites waarop je kan adverteren zijn aangesloten als partner van Google en worden displaypartners genoemd. Via de tool Google Display Netwerk kun je je doelgroep bereiken met getargete display-advertenties, terwijl ze gebruik maken van mobiele apparaten of apps. Door de targetopties van Google Display Netwerk kan je je boodschap op het juiste moment en op de juiste plaats strategisch weergeven. Je kunt de targeting van display-advertenties op verschillende manieren aanpakken. Je kunt nieuwe klanten werven of bestaande klanten aanspreken met behulp van doelgroepen of je kunt meer conversies genereren door middel van automatische targeting. Met Google Ads kun je meten in hoeverre je je doelen hebt behaald.

SEA

SEA is een afkorting van Search Engine Advertising. Deze term wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Met SEA maak je betaald reclame voor je producten of diensten in zoekmachines. Door het inzetten van deze advertenties wordt jouw website sneller gevonden in zoekmachines. Bovenstaande tools van Google worden beide gebruikt bij SEA. Bedrijven kunnen zelf hun SEA uitvoeren, maar kunnen ook hun SEA uitbesteden. Veel bedrijven hebben niet de kennis en ervaring in huis om SEA zelf te doen. Ook willen sommige bedrijven zich richten op andere processen binnen het bedrijf. SEA uitbesteden worden dan ook meestal gedaan door kleinere ondernemingen.