Verschillen tussen online marketing en de traditionele offline marketing

Inhoudsopgave

De termen zeggen het eigenlijk al online marketing gaat via het internet en offline marketing is fysiek. Offline marketing is veel persoonlijker en directer dan online marketing. De meeste vormen van online marketing kun je herleiden uit de fysieke marketingactiviteiten.

Waarom online marketing?

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat slechts 6 procent van de Nederlanders nog nooit internet heeft gebruikt. Doordat vrijwel iedereen online is, weet je zeker dat je je doelgroep kunt bereiken. Ook in het buitenland zie je dat steeds meer mensen gebruik maken van internet. Je kan er zeker van zijn dat je de doelgroep met online marketing kunt bereiken. Je moet wel bedenken waar de doelgroep online te vinden is. Via online marketing kun je je boodschap tonen aan alleen de relevante doelgroep. Zo kun je advertenties tonen aan personen die aan jouw criteria te doen. Als je bijvoorbeeld kiest voor een displaybord langs de weg, zullen veel mensen dit zien waarvoor een advertentie niet is bedoeld. Offline marketing kun je de resultaten niet meten. De resultaten van online marketing zijn vrijwel allemaal meetbaar. Hierdoor is het mogelijk om het rendement in kaart te brengen. Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) probeer je een website hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Mensen kijken vaak niet verder dan de eerste pagina, dus het is belangrijk om bovenaan de zoekresultaten te komen. Meer bezoekers zijn namelijk eventuele klanten en omzet.

Offline marketing nog van belang

Offline marketing is nog steeds van belang. Zeker als je begint met een nieuw bedrijf. Door het verspreiden van flyers, posters en folders kun je jouw producten of diensten onder de aandacht brengen. Ook nu is persoonlijk contact nog van belang. Door promotiemateriaal uit de delen, heb je direct contact met potentiële klanten. Een andere leuke manier om de naamsbekendheid van je bedrijf te promoten is het bezoeken en spreken op verschillende evenementen, die aansluiten bij jouw producten of diensten. Via de traditionele media adverteren heeft ook voordelen. Je kan sneller een breder publiek bereiken en valt meer op. Als je goede keuzes maakt, hoeft het niet veel te kosten.

Marketingmix

Offline en online marketing vormen samen de ideale marketingmix. Offline marketing versterkt de dingen die je online communiceert. Het zorgt ervoor dat je doelgroep je kan vinden en je merkidentiteit stabiel blijft. Veel bedrijven hebben het druk en hebben geen tijd voor goede marketing. Het is daarom prettig om het online marketing gedeelte uit te besteden.