Inhoudsopgave
Binnen het concept van marketing zijn er verschillende manieren om een product of merk op de markt te krijgen. Deze manieren hebben allemaal hun eigen benamingen en inhoud. Hier behoren advertising marketing en inbound marketing ook toe. Er is niet altijd een die beter is. Vaak is het de combinatie van verschillende strategieën die leiden tot het beste resultaat. Advertising marketing gaat in op de manieren waar je kunt betalen om je product of merk beter bekend te laten worden. Bij inbound marketing gaat het juist over de ‘gratis’ manieren om je product of merk op de markt te brengen. Het gaat meer over het betrekken van de klanten in plaats van het alleen kopen. In deze blog gaan we kijken naar wat precies de verschillen zijn tussen advertising marketing en inbound marketing.
Wat is advertising marketing?
Advertising marketing staat compleet in het teken van betaald adverteren. Dit kan zijn door op Google of websites advertenties te draaien of door een column in een krant of tijdschrift te kopen. Advertising marketing richt zich vooral op het draaien van sales. Je kunt daarom advertising marketing best vergelijken met sales recruitment. Het gaat namelijk om de beste manier of persoon vinden die zo veel mogelijk geld binnen haalt voor zo weinig mogelijk.
Bij advertising marketing betaal je om je product of merk bovenaan te laten staan in Google bijvoorbeeld. Wanneer je niet meer doet betalen, zul je verdwijnen uit de zoekresultaten. Hierdoor is advertising marketing niet altijd de beste manier om aan te houden voor een langere periode. Wel kan het een mooie toevoeging zijn op de andere vormen van marketing die je gebruikt. Het kan namelijk een boost geven aan je sales op de korte termijn. Dat kan in sommige periodes, bijvoorbeeld in het hoogseizoen, van grote waarde zijn.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing zijn de manieren waarop jij je bedrijf of product op de markt kunt brengen zonder gebruik te maken van betaald adverteren. Inbound marketing wordt vaker ingezet als je de klant wilt binden voor langere tijd aan je product of merk. Het effect van inbound marketing blijft ook een stuk langer zichtbaar dan advertising marketing. Dit komt omdat wanneer je stopt met inbound marketing, je vormen van marketing evengoed vindbaar blijven voor de klanten.
Vormen van inbound marketing zijn onder andere het schrijven van blogs, social media berichten, e-mailmarketing en podcasts. Zelfs als je dus stopt met deze manieren van marketing, blijven de oude wel bestaan. Hierdoor kunnen mensen je evengoed vinden. Inbound marketing wordt vaak in combinatie gebruikt met advertising marketing. Je kunt dan namelijk adverteren op een blog, social media of podcast waardoor deze beter vindbaar wordt. Uiteindelijk wordt hierdoor de bestaande vorm van marketing beter vindbaar en blijf je de resultaten langer merken.