Inhoudsopgave
Marketing en communicatie zijn beide afdelingen die helpen bij het onderhouden van relaties met belanghebbenden. Maar marketing richt zich op de consument, terwijl communicatie gaat over het onderhouden van relaties met alle belanghebbenden. In de praktijk heeft een bedrijf vaak één afdeling voor zowel marketing als communicatie. Deze afdeling is vaak ook verantwoordelijk voor de media.
Focus van communicatie
Communicatie staat centraal wanneer je de kennis, houding of het gedrag van een publiek wilt beïnvloeden. Met andere woorden: het is belangrijk voor jouw marketing- en verkoopactiviteiten omdat communicatie kan veranderen hoe mensen denken over wat je doet. Dit gebeurt door berichten naar deze doelgroepen te sturen. Om attitudes of gedrag te veranderen, moeten de berichten emotioneel aanspreken. Na verloop van tijd kunnen ontvangers het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Ze kunnen ook een betere band met het bedrijf of merk ontwikkelen.
Focus van marketing
Marketing is gericht op het daadwerkelijke gedrag van jouw klant. Om het gedrag van klanten te beïnvloeden, zijn beloningen en straffen niet altijd voldoende, omdat je ook berichten moet sturen om de mening/meningen van de consument te veranderen. Marketeers gebruiken de marketingmix om gewenst merkgedrag te stimuleren. Dit doe je door zaken als prijzen, incentives, locatie en merchandising aan te passen.
Communicatie en marketing
Communicatie is niet alleen een instrument in marketing; het is ook een hulpmiddel dat mensen gebruiken om zichzelf uit te drukken en anderen te interesseren voor wat ze te zeggen hebben. Communicatie staat centraal bij innovatieve marketing, dus het is de moeite waard om na te denken over hoe je het beste met mensen kunt communiceren.
Gebruik van het woord marketing
Sommige mensen vermijden het woord marketing en gebruiken liever de term communicatie om het te beschrijven. Aan de andere kant kunnen marketingbureaus hogere tarieven in rekening brengen omdat ze hun diensten op de markt brengen als marketing in plaats van als communicatie.
In het internettijdperk worden marketing en communicatie vaak door elkaar gebruikt bij een online marketing agency. Voor sommige experts is er misschien niet veel verschil tussen de twee. Daardoor kiezen ze het concept dat het beste bij een bepaalde situatie past, of bestempelen ze zichzelf als expert op een van deze gebieden:
- Marketing & Communicatie
- Internet marketing of online marketing
- Communicatie & Marketing
- Communicatie & Media
- Marketing & Media
- Communicatie, Marketing & Media
- Communicatie & Branding