Verschillen tussen CRM en XRM

Inhoudsopgave

Ben jij benieuwd naar de verschillen tussen. CRM en XRM en wil jij deze gebruiken in jouw bedrijf? Dan hebben wij hier de belangrijkste informatie op een rijtje gezet.

Wat is CRM

Wanneer men het heeft over CRM, dan hebben ze het over een techniek waar de klant centraal staat. De relaties en de gebruikerservaring zijn de drijfveer voor het verzamelen van informatie bij CRM. Dit systeem wordt daarom ook gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken, om huidige klanten te behouden en om over het algemeen een betere ervaring voor klanten en betrokkenen te maken. Alles wat er wordt aangepakt binnen het bedrijf, wordt gedreven met het doel om de klanten blij te maken. Bij BusinessBase zijn ze gespecialiseerd in het toepassen van CRM systemen.

Wat is XRM

XRM is vergelijkbaar als CRM, maar neemt het nog een stapje verder. Het omvat in principe alle aspecten van CRM samen, maar doet er nog een schepje bovenop. Bij XRM wordt er namelijk ook, naar de klant, gekeken naar relaties tussen andere bedrijven, ondernemingen en personen waar jouw bedrijf een relatie mee wilt opbouwen. XRM heeft daarom voornamelijk een connectie met de bouwmarkt.

Het verschil tussen CRM en XRM

Ondanks dat XRM en CRM erg vergelijkbaar zijn, zijn ze daadwerkelijk ontwikkeld om een ander publiek aan te trekken. Bij XRM wordt er ook een betere relatie getrokken tussen IT en communicatie. Er wordt minder gedenkt in hokjes, waardoor een strategie makkelijker aan te passen en te personaliseren is bij iedere verschillende klant of partner. Het biedt mogelijkheden om partners aan te trekken door unieke communicatie, terwijl bij CRM meer gebruik wordt gemaakt van een algemene herhaalbare strategie. Beide soorten zijn erg waardevol. Aan de hand van jouw bedrijf en jouw doelen wordt er gekeken welke strategie het beste past bij jouw bedrijf.