Verschillen tussen een factuur en kwitantie

Inhoudsopgave

Voor wie regelmatig geld ontvang en verstuurd voor de verkoop van producten of diensten, klinken de termen factuur en kwitantie vast niet vreemd in de oren. Toch zien we nog met enige regelmaat, dat deze beide door elkaar worden gehaald. Wel is het goed te weten dat de verschillen tussen beide aanzienlijk. Om je een idee te geven wat de verschillen zijn en ook waarom het essentieel is dat beide op de juiste manier worden gebruikt, lichten we hier beide soorten apart voor je uit. Het kan namelijk een flink verschil maken of je een factuur stuurt of een kwitantie.

Wat is een factuur?

Een factuur is een verzoek tot betaling aan degene aan wie een dienst of product is geleverd. Dit dient ook tevens als overeenkomst en is dus rechtsgeldig. Toch wordt er vaak gedacht, dat een factuur enkel en alleen het verzoek is om de geleverde of nog te leveren dienst of product(en) te betalen. Toch is dit niet het geval. Een factuur is namelijk een allesomvattend document, wat ook bevat hoeveel en wat er allemaal is gekocht. Op deze manier betekent dus ook dat je middels een factuur kunt controleren of alles wat er op een factuur staat klopt. Het maken van een factuur is tegenwoordig zo geregeld. Je kunt eenvoudige via ieder gerenommeerd boekhoudprogramma online factuur maken.

Wat is een kwitantie?

Een kwitantie is in principe niets meer dan een bewijs van ontvangst van betaling. Ook wel bekend als het welbekende kassabonnetje. Het is dus ook tevens een bewijs van bezit van de goederen of dienst(en) die zijn geleverd. Waar er op een factuur verplicht moet worden vermeld om welke producten of diensten het gaat, is dit bij een kwitantie niet noodzakelijk.

Belangrijkste verschillen

Er zijn zoals je kunt zien dus wel degelijk verschillen. Vooral als startende ondernemer is het dus belangrijk te weten wat een factuur is en wat een kwitantie. Heb jij momenteel nog geen boekhoudprogramma voor je bedrijf, neem dan eens een kijkje of Vergelijk-factuurprogramma.nl, zodat je verschillende programma’s met elkaar kunt vergelijken. Het is namelijk als ondernemer zowel groot als klein een onmisbare stap in iedere administratie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *