Inhoudsopgave
In de huidige wereld van marketing is een infographic en zijn ook explanimations niet meer weg te denken. Beide hebben één ding met elkaar gemeen, het gaat in beide gevallen om beeldmateriaal om een boodschap over te brengen. Toch hebben beide voor de rest weinig met elkaar van doen. Om het verschil aan te geven tussen beide, hebben we ze allereerst beide apart van elkaar verder uitlegt. Aan de hand van deze uitleg zullen we de bepaalde verschillen verder voor je uitlichten, zodat je een helder beeld hebt hoe deze beide vormen nu daadwerkelijk van elkaar verschillen.
Wat is een explanimation?
Wanneer we het hebben over een explanimation, dan is dit in principe niets meer dan een uitlegvideo, aan de hand van een animatie. Niet voor niets is het woord explanimation een opbouw uit de twee woorden ‘animation’ en ‘explanation’. De reden om te kiezen voor animaties, is simpelweg omdat het dan voor iedereen te begrijpen is en het eigenlijk universeel is. Dit biedt dus enorme kansen, aangezien je een filmpje niet meerdere malen hoeft op te nemen. Het enige wat je er nog aan kunt toevoegen, is een stukje ondertiteling indien. Een animatie laten maken is dus voor een bedrijf ontzettend effectief om een grote doelgroep te kunnen bereiken.
Wat is een infographic?
In tegenstelling tot een explanimation, is een infographics een statisch beeld. In dit beeld zijn bepaalde andere afbeeldingen en ook teksten verwerkt, om de lezer om een eenvoudige en snelle manier te kunnen voorzien van de benodigde informatie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld in een bushokje. Hier kijk je namelijk vaak niet meer dan een paar seconden naar een bepaalde reclame, wat dus betekent dat er binnen die korte tijd je volledige aandacht moet zijn getrokken, zodat je getriggerd bent om ook de rest te kunnen lezen.
De verschillen
Zoals je kunt zien, zitten er wel degelijk verschillen tussen beide. Het grootste verschil zit hem in het feit dat de ene variant bewegende beelden laat zien in de vorm van een animatie en de andere, de infographic een statische afbeelding met tekst is. Het is dus volledig afhankelijk van jouw type marketing welke je het beste in kunt zetten.