Verschillen tussen koolhydraatarm en keto dieet

Mensen die zich aan het verdiepen zijn in een trainingsschema voor het afvallen zullen vast veel verschillende diëten tegenkomen. Twee van de diëten die vaak genoemd worden zijn koolhydraatarm en keto. Beide van deze diëten bestaan al vele jaren, maar wat zijn de verschillen tussen deze twee diëten?

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Er is geen duidelijke definitie van een koolhydraatarm dieet. De consensus van een dergelijk dieet lijkt te zijn dat het eiwitgehalte hoog is. Zo’n 1,4 g tot 2,2 g per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten om precies te zijn. Het vetgehalte in dit soort diëten is matig en de hoeveelheid koolhydraten zijn minder dan het gemiddelde westerse dieet, maar hoger dan het keto dieet.

Een koolhydraatarm trainingsschema voor het afvallen gebruikt dus voornamelijk vetten als brandstof, maar koolhydraten en eiwitten zijn ook tot op zekere hoogte beschikbaar.

Bij dit soort diëten wordt gedacht dat het mensen helpt bij het omgaan met honger, het de insuline laag houdt en koolhydraten niet als vetter opslaat, dat kan dan weer leiden tot gewichtsverlies. Wat er werkelijk gebeurt is dat doordat er minder koolhydraten zijn voor het lichaam, het lichaam een calorietekort krijgt. Dit is verantwoordelijk voor het gewichtsverlies.

Wat is een keto dieet?

Een keto dieet is ook laag in koolhydraten, heeft een hoog vetgehalte en gemiddelde eiwitpercentage. Een keto dieet dwingt het lichaam om iets te produceren dat ketonen heet. Ketonen komen uit het vetweefsel en ondergaan een conversieproces in de lever om een keton te worden. Dit is een brandstofbron die wordt gebruikt als de glucoseopslag laag is.

Dit dwingt het lichaam om te draaien op vette als primaire energiebron. Vetten kunnen de bloed-hersenbarrière helaas niet passeren, waardoor de hersenen geen brandstof meer hebben. Als het brein geen brandstof krijgt, kan het hele zenuwstelsel worden afgesloten.  Ketonen kunnen gelukkig wel gemakkelijk de bloed-hersenbarrière passeren en de hersenen en het zenuwstelsel van een tweede brandstofbron voorzien.

Trainingsschema afvallen

Als je opzoek bent naar een trainingsschema afvallen, lees dan snel verder.

Een keto dieet is een stuk agressiever dan een koolhydraatarm dieet en vereist strenge verdeling van macronutriënten. Bij dit soort dieet is er weinig flexibiliteit, omdat te veel eiwitten een ketogeen dieet kunnen bederven. Voor een persoon dat deze soort dieet kiest, kan het beste gebruik maken van keto sticks die kunnen meten of ze in ketose zitten of niet.

Voor mensen die een iets flexibeler dieet willen, is een koolhydraatarm dieet een betere optie. Bij dit soort diëten kan er nog altijd een grote variatie aan verschillend voedsel worden geconsumeerd, zoals gezonde groente en fruit, bijvoorbeeld.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *