Inhoudsopgave
Beide manieren worden door organisaties gebruikt om ervoor te zorgen dat alle processen, zo efficiënt en geoptimaliseerd mogelijk verlopen. Desondanks zitten er toch verschillen tussen lean proces en automatisering. In deze blog zullen al deze verschillen uitgelegd worden, zo gaat het onder andere over de verschillen wat betreft de menselijke betrokkenheid bij die manieren.
Lean proces
De methodes die lean proces gebruikt, zijn er op gericht dat een organisatie zo veel mogelijk doet minimaliseren op de mogelijke verspillingen, hierdoor kunnen ze meer aandacht richten op de waarde voor de klant. En dus ook sneller reageren op de veranderingen in de markt. Hierbij gaat het specifiek om vooraf te identificeren wat voor een activiteiten geen meer waarde toevoegen aan het eindproduct/ dienst om het daarna te elimineren.
Automatisering
Deze methode verwijst naar het gebruik van technologieën en machines om ervoor te zorgen dat taken/ processen sneller en gemakkelijker worden uitgevoerd, met de minimale inspanning van mensen. Het richt zich op het vervangen van taken, die vooraf handmatig werden gedaan. Hierdoor komen er ook minder fouten, wat zorgt voor een algehele workflow verbetering. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het gebruik van robots in magazijnen of geautomatiseerde systemen die gegevens doen verwerken. Dit alles zijn de voordelen van standaardisatie.
Menselijke betrokkenheid
Lean proces: Alle verbeteringen die worden toegepast aan de hand van deze methode, is er op gericht om de taken die werknemers uitvoeren, zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. De werknemers blijven dezelfde taken uitvoeren, alleen op een snellere en betere manier. Hierdoor blijven de werknemers op alle niveaus van de organisatie betrokken bij het nieuwe proces.
Automatisering: Het grootste verschil ten op zichten van Lean proces, is dat hierbij het wél de bedoeling is om zoveel mogelijk van de taken te laten uitvoeren door robots of specifieke software. Op het moment dat deze methode wordt uitgevoerd, zal dat dus bijvoorbeeld betekenen dat de menselijke betrokkenheid in een magazijn vermindert wordt. Voor kleine organisaties kan dit ook zeer voordelig zijn, aangezien het stukken kosten efficiënter is.
Toepasbaarheid
Lean proces: Deze methode is toepasbaar op elk niveau van een organisatie. Hierbij maakt het ook niet uit of die organisatie een product of een dienst aanbiedt. Voor een bedrijf dat een product verkoopt, is de methode gericht op het minimaliseren van grondstoffen. Terwijl bij een dienst, als voorbeeld een kapperszaak, het zoekt naar de doorstroom van een afspraak. Duurt de wachttijd voor een klant, elke keer iets te lang? Dan zal deze methode een oplossing zoeken en dat probleem elimineren. De focus hierbij ligt op het verhogen van de klantentevredenheid.
Automatisering: Dit is een methode die perfect geschikt is voor de logistiek: Het magazijn waarin de orders verzameld, verpakt en verzonden worden, maar ook de administratieve processen kunnen geoptimaliseerd worden. Dit doordat er een vast patroon in de gegevenstoevoer zit. Denk hierbij aan facturen versturen, gegevensinformatie opslaan of de boekhouding onderhouden.
Lees ook: De verschillen tussen smart home en automatiseren.