Verschillen tussen PIM en PIKA

Inhoudsopgave

PIM en PIKA zijn twee afkortingen voor systemen die gebruikt kunnen worden om belangrijke informatie in vast te leggen. In beide systemen kan informatie worden opgeslagen om deze uit te kunnen lezen. Dit zorgt ervoor dat in een organisatie op elk gewenst moment de juiste informatie kan worden opgevraagd. Het voordeel van deze digitale systemen is dat er geen papierwerk meer nodig is om alles vast te leggen. Daarbij komt dat een digitaal systeem op elk moment in te lezen is. Papier heeft deze eigenschap niet omdat het gaat om één blad papier. Wanneer meerdere mensen tegelijkertijd informatie nodig hebben dan zal iedereen ditzelfde blad papier nodig hebben. Het gevolg is dat niet iedereen tegelijkertijd op het blad kan kijken waardoor er tijd verloren gaat. Binnen een digitaal systeem kan wel iedereen tegelijkertijd de informatiepagina over die gevaarlijke stof of dat product bekijken.

Wat is PIM?

Een PIM-systeem is een systeem waar productinformatie in wordt vastgelegd. PIM staat voor Product Informatie Management Systeem. Vaak werken organisaties met een PIM-koppeling die direct linkt aan een ERP-systeem. ERP staat voor Enterprise Resource Planning System. Het ERP-systeem is een systeem waar eigenlijk alle relevante gegevens van een organisatie in worden verzameld. Door een koppeling te maken met het ERP-systeem vanuit het PIM-systeem kunnen voorraden direct worden bijgewerkt en ingelezen. Het PIM-systeem kan door de koppeling met het ERP-systeem daarnaast ook eigenschappen van producten inlezen. Zo weet het PIM-systeem bijvoorbeeld dat de kleur van een product blauw is en het 2,5 kilo weegt.

Wat is PIKA?

PIKA staat voor Productinformatiekaart. Een PIKA-systeem omvat een verzameling van alle gevaarlijke stoffen waar binnen een organisatie mee wordt gewerkt. In dit systeem is af te lezen hoe personeel met deze gevaarlijke stoffen om moet gaan. Het is een systeem waar veiligheidsrelevante productinformatie in wordt verzameld. Het PIKA-systeem is een digitale versie van de productinformatie kaarten en veiligheidsinformatiebladen die in veel organisaties gebruikt worden. Het voordeel van deze digitale versie is dat het systeem werkt met een app die op elk moment van de dag geraadpleegd kan worden.

Wat is nu het verschil tussen PIM en PIKA

PIM is een systeem dat is gekoppeld aan een ERP-systeem om productinformatie aan bijvoorbeeld klanten te tonen. PIKA is een systeem dat erop is ingericht om medewerkers te voorzien in de relevatie informatie die zij nodig hebben om veilig te kunnen werken.