Verschillen tussen prepaid, sim only abonnement en telefoonabonnement met toestel

Inhoudsopgave

Wanneer je een telefoonabonnement wilt afsluiten voor een mobiele telefoon, heb je de keuze uit een sim only abonnement en een telefoonabonnement met toestel. Daarnaast is er ook nog prepaid, wat geen abonnement is maar wel een mogelijkheid is om aan beltegoed te komen. Wat zijn de verschillen tussen deze drie opties?

Telefoonabonnement met toestel

Een veel gekozen optie, is een telefoonabonnement met toestel. Je neemt dan een nieuwe mobiele telefoon bij je telefoonabonnement, die je niet gelijk hoeft af te rekenen, maar afbetaalt via je maandelijkse abonnementskosten. Deze bestaan voor de rest uit het beltegoed dat je iedere maand afneemt. Bij duurdere telefoons kan het zo zijn dat je toch ook nog wat moet aanbetalen voor je nieuwe telefoon. Na de looptijd van je contract is de telefoon afbetaald en kun je in principe voor een nieuwe telefoon gaan door opnieuw een telefoonabonnement met toestel af te sluiten. Het nadeel van het afbetalen van je telefoon op deze manier, is dat dit geregistreerd wordt bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Andere kredietverstrekkers kunnen op het moment dat jij daar aanklopt dan zien dat jij een lopende afbetaling hebt en daardoor verminderde financiële draagkracht hebt.

Sim only abonnement

Sim-only-abonnement

Wil je geen telefoon bij je abonnement, of wil je hem niet via afbetaling kopen? Dan kun je kiezen voor een sim only abonnement. Je neemt dan alleen een simkaart van de provider bij wie je een abonnement neemt met je zelfgekozen beltegoed. Je oude telefoonnummer kun je via nummerbehoud laten overschrijven op de nieuwe simkaart. Er bestaan verschillende goedkope aanbieders van sim only abonnementen die niet zelf een telefoonnetwerk beheren maar wel van een van de grote netwerken gebruikmaken. Zo kun je een eenvoudig en goedkoop abonnement voor beltegoed nemen. Heb je wel een nieuwe telefoon nodig? Dan kun je deze ook los kopen en meteen afrekenen en daarnaast een sim only abonnement met 4G of 5G mobiel internet voor de telefoon nemen. Zo loop je ook niet tegen een BKR-registratie aan.

Prepaid

Wil je eigenlijk helemaal geen maandelijkse kosten hebben aan je telefoongebruik? Dat kan het geval zijn wanneer je er maar weinig en onregelmatig gebruik van maakt. Dat geldt niet voor veel mensen meer, maar kan bijvoorbeeld voor oudere mensen wel het geval zijn. Bij een telefoonabonnement betaal je voor een bepaald beltegoed, en dat wat niet je verbruikt ben je kwijt. Dat is natuurlijk niet erg economisch als je maar weinig gebruik maakt van je mobiele telefoon. In dat geval kun je gebruikmaken van prepaid beltegoed. Je koopt dat een simkaart met een telefoonnummer en wat beltegoed, en telkens als je het beltegoed wilt ophogen, koop je nieuwe beltegoed. Dit betekent dat je er wel telkens zelf voor wat moet doen om te kunnen blijven bellen (en internetten) met je mobiele telefoon.

Zowel je behoeftes als je budget spelen een rol in wat de meest passende keuze van deze drie opties is voor jou. Voor alle drie de opties bestaat een publiek. De mobiele telefoon is immers niet meer weg te denken uit onze wereld.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *