Inhoudsopgave
Sinds het internet niet meer is weg te denken uit ons leven zijn ze er: bloggers en vloggers. Maar wat doen ze nu precies en wat is het verschil tussen deze twee? Feit is dat het fenomeen influencer marketing definitief een plaats in ons leven heeft veroverd. Bedrijven maken er dankbaar gebruik van en schakelen influencers in om nieuwe producten te introduceren of om bestaande producten nog eens onder de aandacht te brengen. Maar influencers doen meer dan alleen dat.
Wat doet een blogger?
Een blogger schrijft voornamelijk teksten, al dan niet ondersteund met afbeeldingen. Op die manier kan er bijvoorbeeld aan social media marketing worden gedaan. De blogger kan een artikel schrijven over van alles. Schoonheidsproducten, maar ook handige gereedschappen, de voordelen van vloerverwarming of een nieuw boek dat is verschenen. Deze blogs worden geplaatst op een kanaal. De blogger kan een eigen kanaal hebben of zijn of haar bijdragen laten plaatsen op een kanaal dat bijdragen post van verschillende schrijvers. Voor een blogger is het belangrijk dat hij goed kan schrijven. De boodschap moet goed en overtuigend overkomen en de tekst moet geschreven zijn met de beoogde doelgroep in het achterhoofd.
Wat doet een vlogger?
Een vlogger gebruikt zijn camera om zijn boodschap over te brengen. Op die manier kan hij bijvoorbeeld een product demonstreren om mensen te overtuigen om het te kopen, of juist niet natuurlijk als de vlogger het helemaal niets vindt. Maar vloggers kunnen ook gewoon over hun dagelijks leven vertellen, de belevenissen van hun hond delen of een tutorial maken over hoe je een schutting plaatst of een lamp ophangt. Een aparte categorie zijn de juice kanalen. Deze worden gebruikt door vloggers die scoops delen over bekende personen. Vaak gaat het om ‘sappig’ persoonlijk nieuws over bekende personen waar deze lang niet altijd blij mee zijn. Of de informatie klopt is vaak dubieus.
Krijgen bloggers en vloggers betaald?
Als een blog influencer of vlog influencer populair is en veel volgers heeft dan is de kans groot dat deze door bedrijven wordt benaderd met de vraag om een product aan te prijzen. Bekende personen en bloggers of vloggers met veel volgers moeten daarbij melden dat het om een advertorial gaat en dat ze er dus voor betaald krijgen. Op die manier weet de lezer of kijker dat datgene wat wordt verteld wellicht niet geheel objectief is. Sommige influencers zijn zo populair dat ze royaal kunnen leven van hun werk. Nikki Tutorials bijvoorbeeld maar ook Enzo Knol en GameMeneer zijn populaire vloggers die zelfs buiten Nederland succes hebben.