Inhoudsopgave
Op een website komt verkeer aan en reist naar een willekeurig gebied (zoals een pagina of post), terwijl op een trechter, verkeer lineair stroomt van een punt van binnenkomst tot via een opeenvolging van acties die leiden naar een specifiek doel. (Dit is een veralgemening, en er zijn uitzonderingen, maar het is vaak waar en helpt om de primaire verschillen tussen de twee te verduidelijken).
Wat is een funnel?
Denk aan de reis van de gebruiker. Een funnel (trechter) vertegenwoordigt de reeks stappen die een gebruiker neemt van het bewust worden van een product of dienst tot het “converteren” of het worden van een betaalde klant, en uiteindelijk, een loyale klant.
De trechter-analogie werkt goed omdat je in alle fasen van de customer journey te maken kunt krijgen met lekken (d.w.z. verloren klanten die in een bepaalde fase afhaken). Het doel van conversieoptimalisering is om de lekken in jouw funnel te dichten door de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.
Zijn goed ontworpen websites niet ook funnels?
Terwijl effectief webdesign conversie- en klantgericht is, bieden trechters meer specificiteit in termen van hun doelen en doelgroep. Deze website is bijvoorbeeld gericht op een paar gebruikers en een paar strategische doelen. Een typische funnel zou zich in plaats daarvan richten op een specifieke gebruikerspersoonlijkheid of klantavatar en een specifiek conversiedoel.
Hoewel je op een website op verschillende manieren kunt navigeren, biedt een funnel een gedefinieerd pad voor gebruikers dat de klant of prospect door alle stadia van het gebruikerstraject leidt, van bewustwording tot overweging, dan conversie en uiteindelijk loyaliteit en pleitbezorging.
Wat zijn de stappen in een funnel?
In de bewustwordingsfase kan de gebruiker zich al dan niet bewust zijn van het probleem. Ons doel hier is om vindingrijk en informatief te zijn terwijl we hen helpen meer te leren over hun probleem of zorg.
In de overwegingfase onderzoekt de gebruiker alle mogelijkheden om zijn probleem op te lossen. Ons doel hier is om hen te helpen begrijpen waarom ons aanbod het beste is voor hun specifieke behoeften.
In de conversiefase is de gebruiker klaar om klant te worden. Over het algemeen wordt een klant gewonnen wanneer een aankoop wordt gedaan. We willen ons richten op het bieden van een plezierige aankoop- of conversie-ervaring. (Een aankoop hoeft niet altijd het conversiedoel te zijn. Het kan ook zijn dat uw gebruiker zich inschrijft voor een webinar, een sollicitatie invult, etc.)
In de loyaliteitsfase is het ons doel om onze klanten te koesteren en te binden, zodat ze bij ons blijven voor de levensduur van ons bedrijf. We willen ons ook concentreren op het inspireren van onze klanten om loyale pleitbezorgers van ons te worden. Mond-tot-mondreclame is immers een van de meest doeltreffende en minst dure vormen van reclame!
Hoe werken funnels en websites samen?
Websites en funnels zijn perfecte metgezellen in het moderne digitale landschap. Terwijl websites een verscheidenheid aan informatie kunnen bieden die gericht is op verschillende publiekssegmenten, hebben funnels de neiging om meer en specifieker te zijn. In feite bevatten veel succesvolle moderne websites meerdere funnels. Je kunt bijvoorbeeld een blog of pagina’s gebruiken om verkeer naar verschillende funnels te leiden die specifiek zijn voor de onderwerpen waarin uw gebruikers geïnteresseerd zijn.
Uiteindelijk gaat het erom uit te zoeken wat de beste aanpak is zodat jouw website en funnels elkaar aanvullen. Als ze effectief worden uitgevoerd, kunnen zowel websites als funnels jouw bedrijf of merk een boost geven, waardoor je een niet te stoppen kracht op de markt wordt.