Verschillen tussen zakelijke telefonie en privé telefonie 

 Met zakelijke telefonie is het voordeel dat dat je de kosten voor aanschaf maar ook de kosten voor het abonnement van de mobiel mag aftrekken van de winst die je als ondernemer maakt. Nog een voordeel is dat je de btw volledig mag terugvragen bij aangifte van de omzetbelasting. Voor ondernemers is zakelijke telefonie een interessante optie. Wel zijn er nog wel wat verschillen met privé telefonie, waarvan je goed op de hoogte moet zijn, om problemen met de belastingdienst te voorkomen. 

Privé telefonie 

Als je jouw telefoon privé gebruikt, kun je er natuurlijk mee doen wat jij wil. Het is anders als je zakelijk belt met een mobiel die je ook privé gebruikt. Je kunt dan niet zomaar alle kosten voor de mobiel als zakelijk boeken. Veel ondernemers hebben zowel zakelijk als privé een mobiel. Tegenwoordig zijn er wel opties, zoals een tweede simkaart of een speciale app, om telefonie zakelijk en privé voor zichzelf wat meer te scheiden. 

Zakelijke telefonie 

Naast dat je de aanschafkosten en de abonnementskosten van de winst mag aftrekken, mag je ook de gesprekskosten en het dataverbruik van de winst aftrekken. Zakelijke telefonie is dus voor ondernemers behoorlijk aantrekkelijk.  

Combineren zakelijke telefonie en privé telefonie 

Met name voor zzp’ers kunnen twee mobieltjes nogal veel zijn. Bovendien vervalt dan het voordeel, immers twee mobieltjes kosten uiteindelijk toch nog meer geld dan één mobieltje. Maar, hoe ga je daar dan mee om? 

In dit geval mag je zelf een onderbouwde eigen inschatting maken, van jouw verbruik zakelijk op de telefoon. Als je de telefoon voornamelijk zakelijk gebruikt, zou je zo’n 60% tot 80% van de kosten, als zakelijk kunnen opgeven. Vraagt de belastingdienst om specificatie, omdat ze het percentage niet als redelijk inschatten? Dan moet je alsnog met facturen en specificaties, voldoende kunnen aantonen dat het opgegeven percentage als kloppend kan worden aangemerkt. 

De verschillen 

Uiteindelijk is het grote verschil dat zakelijk bellen belastingtechnisch voordeel oplevert. Het voordeel van privé bellen, ook als het zakelijk is, dat je niks hoeft te verantwoorden naar de belastingdienst toe. Al met al valt die verantwoording wel mee, als je er op een eerlijke manier mee omgaat.