Verschillen tussen velgen en wielen

Inhoudsopgave

De titel doet je misschien vragen: “Maar zijn wielen en velgen niet hetzelfde?”. Wel ja, maar toch ook weer niet. Wat ik probeer te zeggen is dat velgen en velgen weliswaar vaak door elkaar worden gebruikt, maar dat ze niet helemaal hetzelfde zijn.

Het kan zijn dat je in een bepaald tak van de autocultuur “velgen” wordt genoemd, of andersom. Maar als we het oorspronkelijke technische concept volgen, zijn de wielen die hele ronde objecten onder het voertuig.

Wat zijn wielen?

Wielen zijn die primitieve ronde blokken die ronddraaien zodat de auto kan bewegen. Ze worden verticaal onder het voertuig geplaatst, wat niet alleen bewegingen mogelijk maakt, maar ook zorgt voor de ondersteuning van het voertuig en zware ladingen.

Wat zijn de onderdelen van een wiel?

Wielen bestaan hoofdzakelijk uit de spaken (de stangen die van de middelste schijf naar de buitenste ring van het wiel lopen), de schijf (het deel dat de velg met de asnaaf verbindt), de naaf (die de band met de as verbindt) en de velg (de buitenste rand van het wiel). Ja, de velg is slechts een deel van het wiel, maar daar zullen we later op ingaan. Afhankelijk van het model of de uitvoering, kunnen de naaf, de spaak en de velg in één stuk gelast zijn of in twee of drie delen uiteenvallen.

Andere onderdelen zijn de center bore, een gat in het midden terug van het wiel dat verschillende voertuig montage mogelijk maakt. In het voorvlak van de wielen zijn de lug holes of die kleine bout openingen die wiel installatie mogelijk te maken. Nu naar buiten het wiel anatomie, recht voor de spaken is de buitenste lip gedeelte.

Wat zijn velgen?

Wanneer de maat van het wiel wordt bepaald, wordt behalve naar de diameter van het hele wiel ook gekeken naar de breedte van de velg. De velg is gewoon de omtrek van het wiel of de buitenste cirkelvormige rand waar de rubberen vulling bekend als de band is gegoten in.

Wat is de basisfunctie van de velg?

De velg is een essentieel onderdeel van het wiel omdat de juiste passing tussen band en wiel niet mogelijk zou zijn zonder de velg. Als de velgmaat niet compatibel is met die van de band, brengt dit de prestaties en de stabiliteit van de auto in gevaar, met het risico van een botsing tot gevolg.

De velg, vertegenwoordigd door de breedte, speelt ook een belangrijke rol bij het bepalen van de maat van het hele wiel. De velgbreedte wordt gemeten van flens tot flens. De flens is het montagegedeelte van de velg waar het loopvlak van de band op zit als hij gemonteerd is.

Wat zijn de verschillende onderdelen van de velg?

Aan de binnenkant van de velg bevindt zich een loop die de structuren mogelijk maakt die nodig zijn voor de montage van de band. Verder naar binnen in de loop, vlak naast de voorkant van het wiel, bevindt zich een kleine diameter die bekend staat als het drop center. De randen van de cilinder hebben een geleidelijke vorm om binnenste flenzen te vormen die dienen om de band stevig op zijn plaats te houden en buitenste flenzen die het voorwiel een esthetisch aanzien geven. Binnen deze flenzen bevinden zich vlakke oppervlakken die de “beads” worden genoemd (let op: verschillend van bandhiel), het gebied dat de randen van de band ondersteunt.

Tenslotte lopen er montage hobbels langs de loop, zowel aan het cosmetische gedeelte als aan de autokant van het wiel. Deze nokken houden de band extra op zijn plaats om wegglijden te voorkomen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *