Verschil tussen administratie en boekhouden

Inhoudsopgave

Van de termen administratie en boekhouden hebben de meesten van jullie zeker als eens gehoord. Vaak denkt men dat het hier gaat om synoniemen die hetzelfde betekenen, maar is dat ook zo? In dit artikel leggen we je uit wat de overeenkomsten en verschillen tussen administratie en boekhouden zijn.

Wat is administratie?

Administratie omvat alle werkzaamheden die betrekking hebben op het bijhouden van financiële gegevens, contracten en correspondentie. Denk bijvoorbeeld aan de kilometerregistratie van woonwerk-verkeer, bankafschriften van de zakelijke rekening, het documenteren van inkomende en uitgaande facturen en nog veel meer. Elk Nederlands bedrijf is verplicht zijn administratie bij te houden. De Belastingdienst kan namelijk inzage opvragen in je administratie en boetes uitdelen wanneer de administratie niet klopt.

Hieronder volgt een opsomming van alle soorten administratie:

  • Financiële aantekeningen zoals in- en verkoopboek
  • Facturen, zowel inkomend als uitgaand
  • Bankafschriften
  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Contracten met werknemers
  • Correspondentie
  • Afspraken bijhouden
  • Kilometerregistratie
  • Software en databestanden
  • Verzekeringspolissen
  • Urenregistratie
  • Salarisadministratie
  • Contracten en overeenkomsten met cliënten, klanten of zakelijke partners

Voor steeds meer ondernemers is het mogelijk via online administratie tools deze data nauwkeurig te documenteren. Dat scheelt veel tijd, verminderd de kosten die je moet maken voor administratief personeel en waarborgt dat je gegevens niet verloren kunnen gaan.

Wat is boekhouding?

Waar administratie betrekking heeft op alle documentatie, zowel juridisch, financieel als communicatief, heeft boekhouding specifiek betrekking op de financiële administratie. Alles wat onder het verwerken van financiële zaken valt, noemen we dan ook de boekhouding. Je kunt daarbij denken aan facturen of de kasadministratie. Zaken als het documenteren van mails, brieven of de agenda vallen daar niet onder.

Alles wat te maken heeft met kosten, baten en financiële verplichting valt onder het domein van de boekhouder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *