Verschil tussen boekhouden en administratie

Inhoudsopgave

Termen die op elkaar lijken worden vaak door elkaar gebruikt. Terwijl er toch daadwerkelijk een duidelijk verschil is tussen diverse termen. Een van de missopvattingen is bij de termen zoals bij een boekhoud- en een administratieprogramma. Deze termen worden vaak gebruikt door ondernemers en organisatie. Bij het gebruik van deze termen bedoelen zij vaak hetzelfde mee. Administratie en boekhouden is zeer belangrijk voor organisaties en ondernemers. Zij moeten uiteindelijk met name het financiële stukje goed kunnen onderbouwen en verantwoorden. Vaak gebeurd dit samen met een boekhouder die toezicht houdt op het financiële stuk dat verantwoord moet worden.

Wat valt onder administratie?

Ieder bedrijf is verplicht om administratie bij te houden. Administratie is een verzamelnaam voor alle gegevens van een onderneming die op papier, maar steeds vaker digitaal wordt vastgelegd. Onder deze gegevens vallen onder andere kasadministratie, financiële aantekeningen, facturen, bankafschriften, contracten van overeenkomsten, personeelscontracten, persoonsgegevens, afspraken, urenregistratie, salarisadministratie etc.

Administratie kan voor veel stress zorgen vooral als je zelf alle administratie doet. Veel ondernemers hebben door weinig tijd een chaotische administratie. Om dit te voorkomen kun je iemand aannemen die dit voor jouw regelt zoals een Hr-medewerker. Een andere optie is om een administratiesysteem aan te schaffen. Een administratiesysteem heeft vele voordelen.

  • Je boekhouder kan meekijken met je administratie en de documenten controleren.
  • Administratie altijd toegankelijk
  • Alle documenten in een programma

Wat valt onder boekhouden?

Boekhouden is eigenlijk een specifiek onderdeel van de algemene administratie. Dit betreft alleen de financiële administratie. Alle financiële zaken die moeten verwerkt worden is dus boekhouding. Denk hierbij aan facturen of kasadministratie. Bijhouden van afspraken en voorraad horen hier dus niet bij. Hoewel boekhouding een onderdeel is van de gehele administratie is het direct wel een heel belangrijk onderdeel. De omzetbelasting moet verantwoord kunnen worden die uitvloeien van de kosten, uitgaven, omzet en winst. Er zijn ook diverse boekhoudprogramma’s beschikbaar, vaak wordt dit met de administratie in een administratiesysteem gecombineerd. Hierdoor zijn alle non en financiële zaken geregeld binnen een softwaresysteem voor de computer. De nieuwere administratiesystemen zijn zelfs te downloaden via een app. Zodat de ondernemer altijd snel aan de administratiedocumenten kan komen. Een ondernemer kan ook ervoor kiezen om alleen een boekhoudprogramma aan te schaffen dat alleen specifiek gericht is op de financiële aspecten binnen het bedrijf. 

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *