Inhoudsopgave
Sinds mensenheugenis verdelen geurexperts parfum in twee algemene categorieën: designerparfums en nicheparfums. Over het algemeen worden designerparfums onder merknaam verkocht door merken van modeontwerpers en worden de nicheparfums gecreëerd en verkocht door bedrijven die zich uitsluitend op parfum richten. Het is een mythe dat nicheparfums worden gemaakt door parfumeurs-kunstenaars en dat de designerparfums worden gemaakt door een of andere lagere kaste van parfummakers.
Designer en niche geuren
In het verleden kon men zeggen dat er een enigszins duidelijke scheiding was tussen designerparfum en nicheparfum. Dit onderscheid is echter steeds vager geworden nu designermerken exclusieve of gelimiteerde oplage lijnen beginnen uit te brengen en niche bedrijven meer op mainstream merken beginnen te lijken.
Om enige orde te scheppen in wat er momenteel op de parfumtoonbank ligt, heb ik geprobeerd de verschillende soorten designer- en nichegeuren op de markt in te delen. Deze indeling is misschien niet nauwkeurig, maar geeft wel een structuur weer van de verschillende soorten spelers op de parfummarkt.
Geurtjes kopen in een drogisterij of luxe parfumerie?
Meer mainstream dan dat kan je niet krijgen. Drogisterij parfums zijn op de grens van hygiëne en cosmetica producten. We kennen ze allemaal en hebben ze ooit wel eens gebruikt. Ik noem ze drogisterij parfums omdat je ze hier vindt.
De tegenhanger hiervan zijn parfumeriezaken waar je veel meer aanbod terugvind en de specialistische parfumeries die niet bij een keten zijn aangesloten en zich echt hebben gespecialiseerd. Daar vind je de nicheparfums die vaaak niet online verkrijgbaar zijn.
Rangorde in parfums
Als we alle soorten parfummerken op een rij zouden plaatsen, dan zullen mainstream designermerken en puristische nichehuizen zich op de uiterste tegengestelde uiteinden bevinden. Al het andere zal daar ergens tussenin vallen.