Verschillen tussen procedures en processen

Bij veel bedrijven wordt aandacht besteed aan procesmanagement. Maar goed ook, want zonder goed ingerichte processen zouden we niet ver komen. Verkeerde registratieformulieren of offertes wil je natuurlijk voorkomen. Om het verschil te begrijpen tussen procedures en processen leggen we beide begrippen apart uit.

Wat zijn processen?

Of je het nu leuk vindt of niet, iedere organisatie heeft processen. Een proces is een serie van activiteiten dat zich afspeelt tussen de vraag naar een product of dienst en het leveren hiervan. Een proces is dus een geheel van activiteiten, waar diverse middelen voor nodig zijn. Voor de activiteiten is informatie en communicatie nodig. Veelvoorkomende processen binnen bedrijven zijn het inkoopproces, controleproces en het leveringsproces. Hoe dan ook een proces begint of eindigt altijd bij de klant. Registratieformulieren maken een groot deel uit van processen en besluitvormingen binnen een organisatie.

Wat is een procedure?

In een procedure zijn handelingen vastgelegd op een bepaalde volgorde. Het gaat om een specifiek omgeschreven volgorde van stappen die genomen moeten worden binnen een proces. Een procedure is de officiële manier waarop iets verloopt binnen een bedrijf. Een procedure wordt ook wel eens procesvoering genoemd. Het verschil tussen een procedure en een proces is dus dat een procedure onderdeel uitmaakt van een proces.

Procesmanagement is onmisbaar

Bij succesvolle bedrijven zie je dat ze hun strategieën koppelen aan het managen van processen, maar waar begint procesmanagement eigenlijk? Nou, bij het begin. Wanneer je als bedrijf een missie of visie hebt, is hier vaak een strategie aan verbonden die de basis van de organisatie vormt. Procesmanagement is niet iets wat eenmalig gedaan moet worden, het is een doorlopende activiteit. Door inzicht in bedrijfskundige processen, kunnen de werkzaamheden binnen een bedrijf geoptimaliseerd worden. Gebaseerd op de visie en op de doelstellingen binnen organisaties worden processen ontwikkeld en verbeterd. Ook wordt bij procesmanagement in de gaten gehouden hoe processen verlopen.

Processen beschrijven

Er zijn verschillende redenen om processen te beschrijven. Naarmate een organisatie groeit, is er steeds meer behoefte aan duidelijkheid en structuur. Alle medewerkers moet weten wat op welke manier moet gebeuren. Een andere reden is dat sommige bedrijfsprocessen wettelijk vastgelegd moeten worden. Advies nodig? Schakel dan een business coach in.