Verschillen tussen onderstuur en overstuur

Als je het een en ander van auto’s afweet, dan komen de termen onderstuur en overstuur jou wellicht al enigszins bekend voor. Maar wat zijn de verschillen nou eigenlijk tussen deze twee termen? Om daar achter te komen, kun je informatie op het internet opzoeken of deze blog verder lezen. Je kunt er ook zelf in de praktijk achter komen wat onderstuur en overstuur nu precies betekent. Bij verschillende rijscholen in Antwerpen kun je zelf kennis maken met de fenomenen onderstuur en overstuur.

Wat is onderstuur?

Onderstuur ontstaat wanneer er te veel druk en dus grip op de voorbanden komt te liggen. In plaats van met voldoende grip de bocht door te komen, wilt de auto als het ware rechtdoor gaan. De auto wil dan eigenlijk een grotere bocht nemen dan nodig is. Bij onderstuur komt het vaak voor dat de voorwielen over het asfalt heen glijden in plaats van te rollen. Hier gaan de banden ook licht van roken.

Onderstuur kan bij alle auto’s voorkomen, maar voornamelijk bij voorwiel aangedreven auto’s. Dit gebeurt omdat de voorwielen aangedreven worden, terwijl ze ook nog eens moeten draaien om de bocht te kunnen maken. Daarom is het van belang om een bocht niet te snel te nemen. Wanneer jouw auto last krijgt van onderstuur, dan kun je dit tegengaan door iets minder gas te geven én minder scherp in te sturen. Dit zorgt ervoor dat druk op de voorbanden weer iets beter verdeeld wordt, wat weer meer grip oplevert. Blijf echter wel genoeg gas geven, anders krijg je last van overstuur.

Wat is overstuur?

Overstuur ontstaat wanneer er te veel druk en dus grip op de achterbanden komt te liggen. In een bocht glijden de achterbanden dan naar buiten toe. Dit kan ervoor zorgen dat jouw auto in een spin of slip terecht komt. Bij overstuur dreigt de achterkant van de auto de voorkant van de auto in te halen. In tegenstelling tot onderstuur, wil de auto bij overstuur juist een kleine bocht maken dan nodig is.

Overstuur kan ook bij alle auto’s voorkomen, maar het gebeurt voornamelijk bij achterwiel aangedreven auto’s. Dit gebeurt omdat de achterwielen zowel aangedreven worden én de bocht moeten maken. Hierdoor kan er te veel wrijving ontstaan, waardoor de achterbanden over het asfalt gaan glijden. Wanneer jouw auto last krijgt van overstuur, dan kun je dit tegengaan door tegen te sturen en geleidelijk aan meer gas bij te geven. Dit zorgt ervoor dat er meer druk op de achteras komt te liggen, waardoor deze sneller stabiliseert. Daarnaast is het bij voorwiel- en achterwiel aangedreven auto’s mogelijk om te ontkoppelen om het effect van overstuur tegen te gaan.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *