Verschillen tussen ROI en UX

ROI

Inhoudsopgave

Als ondernemingen willen streven naar meer groei en succes, hebben ze daarbij twee belangrijke elementen nodig. Namelijk ROI en UX. Het eerste richt zich op de financiële aspecten van een onderneming: Maakt mijn onderneming op de korte termijn winst? Terwijl de ander zich juist op de lange termijn richt, om ervoor te zorgen dat de klantentevredenheid vergroot wordt. Beide zijn dus cruciaal voor een organisatie, om te zorgen voor een zakelijk succes. Toch zijn het twee totaal verschillende ideeën.

In deze blog wordt daarom precies uitgelegd wat ROI en UX inhouden, zodat je precies weet wat de verschillen zijn!

Wat is ROI?

Return on Investment, ook wel ROI genoemd, is een verwijzing naar de verhouding van winst en/ of de voordelen die je maakt uit de kosten van een bepaalde investering. ROI meet hierbij de financiële rendabiliteit van een investering. Hieruit kan dan worden bepaald, of dat een bepaalde beslissing ook wel effect heeft.

Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar:
– Omzetgroei
– Kostenbesparingen
– Het rendement op de marketinguitgaven

Dit alles wordt dan berekend aan de hand de KPI’s, dat staat voor Key Perfomance Indicators. Dat wordt gelijkgesteld met de zakelijke doelstelling die een organisatie bijvoorbeeld heeft. Hierbij draait het allemaal om de korte termijn.

Via dit onderzoek moet direct duidelijk worden of de organisatie direct winst of rendement maakt, op de investeringen die eerder zijn gemaakt. Hierdoor gebeurd het vaak dat de korte termijnwinst gemaximaliseerd wordt, wat eventueel ten kosten kan gaan van de lange termijnwaarde, denk hierbij aan klantentevredenheid.

Wat is UX?

User Experience, ook wel UX genoemd, geeft weer wat de totale ervaring van de gebruiker is. Dit kan te maken hebben met interactie met een bepaald product, maar ook een website, dienst of een applicatie.

Hierbij gaat het om alle verschillende aspecten, denk aan:
– Gebruiksgemak
– Toegankelijkheid
– Maar ook het design en de bruikbaarheid ervan.

Het doel van UX is om ervoor te zorgen dat de klantenervaring verbeterd wordt, aan de hand van de gegeven feedback. Een simpel voorbeeld hiervan, is een bedrijf dat zijn producten aanpast op de nieuwste trends in e-commerce, nadat klanten reviews hebben gegeven over hun producten op een bepaalde website.

Het onderzoeken van de klantenervaring

Naast reviews zijn er ook nog andere mogelijkheden om die klantenervaring te onderzoeken. Zo kunnen er enquêtes worden opgesteld, maar kun je ook op Google Analytics direct zien hoe de bezoekers denken over de website. Klikken ze na vier seconden weg? Dan kun je ervanuit gaan dat het er niet aantrekkelijk uitziet of dat het gebruiksgemak laag is. UX zorgt er hierbij voor, dat al deze data tot één meetbaar cijfer wordt omgezet. Hierdoor kun je bijvoorbeeld verschillende periodes met elkaar vergelijken.

UX richt zich daarom ook op de lange termijn, in tegenstelling tot ROI. De bedoeling is om een duurzame waarden te leveren aan de klanten. Daardoor komen er via deze manier op de korte termijn ook niet direct meetbare financiële verschillen, ook dat is pas zichtbaar op de langere termijn.

Lees ook over: de verschillen tussen WIA en WGA

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *